مسمومیت بی‌رنگ و بو/ زندگی‌هایی که بی‌صدا به پایان می‌رسد

زنجان- فصول سرد سال و استفاده از وسایل گرمایشی همواره اخبار ناگواری از مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن را همراه خود دارد، اخباری که با وجود هشدارها سالانه رشد نگران کننده ای را نشان می دهد.

عرصه-گروه استانها- رحیم مقدمی: سالانه آمارهای زیادی در خصوص گازگرفتگی منتشر می شود و این آمار با وجود توصیه ها و هشدارها روند روبه رشد به خود می گیرد به گونه ای که تنها در فصول سرد سال شاهد مسمومیت و مرگ دها نفر بر اثر گاز گرفتگی هستیم.

با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در اثر مسمومیت با مونوکسیدکربن از دست می‌دهند. این گاز، گازی است بی‌بو و بی‌رنگ و به‌طور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می‌شود. هر چند مسمومیت بر اثر نشت گاز منو اکسید کربن منحصر به فصول سرد سال نیست و در بسیاری از روزهای گرم سال نیز شاهد آن هستیم ولی متغیر این آمار در فصول سرد سال روند روبه رشدرا نشان می دهد.

در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود. گازی که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی (در اثر) سوخت ناقص، نصب نادرست یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود. غلظت مونوکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است.

علایم گاز گرفتگی

گیجی، کرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون دلیل از علایم شایع گاز گرفتگی است که افراد سالم به دلیل این که علایم ذکر شده دیرتر در آنها بروز می‌کند باید کاملا هوشیار بوده و با مشاهده این علایم، در افرادی که حساس‌تر هستند، سریع اقدامات اولیه را انجام دهند.

در شرایط عادی که نفس می‌کشیم اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز به همه اعضای بدن می‌رسد اما مونوکسیدکربن بخاری ۴۴ درصد، آبگرمکن ۲۵ درصد، موتور خانه ۲۰ درصد، شومینه ۸ درصد، اجاق گاز ۲ درصد و سایر وسایل گازسوز ۱ درصد در مرگ خاموش افراد نقش دارند می‌تواند با قدرت بسیار زیادی به گلبول‌های قرمز چسبیده و به راحتی جدا نشود، همین امر باعث می‌شود که اکسیژن به سلول‌های بدن به‌خصوص قلب و مغز نرسد و به همین ترتیب اثرات مسمومیتی خود را نشان دهد.

بخاری ۴۴ درصد ، آبگرمکن ۲۵ درصد ، موتور خانه ۲۰ درصد ، شومینه ۸ درصد ، اجاق گاز ۲ درصد و سایر وسایل گازسوز ۱ درصد در مرگ خاموش افراد نقش دارند.

علایم گازگرفتگی بستگی به میزان مونوکسیدکربن موجود در فضای حادثه دارد در ابتدا علایم به صورت خفیف است و به صورت گیجی، کرختی مزمن و درواقع علایمی شبیه یک آنفلوآنزا خود را نشان می‌دهد که افراد در مواجهه با چنین علایمی، باید به وجود گاز مونوکسیدکربن در فضا شک کنند.

علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغماست. در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. یکی از مهم‌ترین اعضای بدن که به اکسیژن نیاز دارد، مغز است، این علایم به تدریج به صورت سردردهای ناگهانی شبیه میگرن بروز می‌کند و اگر تشدید شود می‌تواند فرد را دچار دردهای شدیدتر مثل تشنج، ضعف، بی‌حالی شدید و نهایتا حالت کما کند.

عوارض قلبی مانند اختلال در عملکرد عضلات قلب و نارسایی کلیه و در سایر موارد تغییر در رنگ پوست، از علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

در این میان استان های منطقه شمالغرب با توجه به برخورداری از اقلیم و آب و هوای سرد دارای حجم بالای استفاده از وسائل گرمایشی هستند و مصرف گاز با توجه به مزیت های نسبی که دارد بیشتر  مورد توجه است و این امر باعث شده در برخی مواقع شاهد اخبار تاسف بار و نگران کننده از  خفگی بر اثر گاز گرفتگی باشیم.

مرگ ۲۸ نفر دراثر گازگرفتگی طی ۹ ماه سال جاری در آذربایجان شرقی

 مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی از مرگ ۲۸ نفر دراثر گازگرفتگی در آذربایجان شرقی طی ۹ ماه سال جاری خبر داد.

بهرام صمدی راد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه افزایش آمار جان باختگان ناشی از گاز گرفتگی در استان نگران کننده است، ادامه داد: در ۹ ماه سال جاری ۲۸ نفر در اثر گار گرفتگی جان خود را در استان از دست داده اند که از این تعداد ۹ نفر زن و ۱۹ نفر دیگر نیز مرد بودند.

وی سپس با تاکید بر اینکه در مدت مشابه سال گذشته فقط ۱۹ نفر در اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده بودند، ابراز داشت: امسال نیز در همین مدت ۲۸ نفر جان خود را از دست داده اند.

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی سپس اظهار داشت: استفاده از آبگرمکن یا بخاری ‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین علت ابتلا به مسمومیت را تشکیل می ‌دهد.

صمدی راد با بیان اینکه علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سرگیجه، سردرد، استفراغ، تهوع، درد شکمی و سپس حالت بی هوشی، تشنج و اغما است، گفت: از سایر علائم مسمومیت می ‌توان به افزایش تعداد تنفس، سفتی عضلات، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ ها اشاره کرد.

وی سپس ابراز داشت: در سال گذشته نیز در مجموع ۳۷ نفر بر اثر استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن در استان جان خود را از دست داده بودند.

۹ نفر در آذربایجان غربی به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کرین فوت کرده‌اند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی گفت: امسال تا پایان آذرماه ۹ نفر در استان بر اثر مسمومیت یا خفگی با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده‌اند.

باقر بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همچنین طی سالجاری ۱۲۹ نفر در استان بر اثر گاز مونوکسید کربن دچار مسمومیت و راهی بیمارستان شده‌اند اظهارداشت:لازم است شهروندان با رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز از بروز چنین حوادثی جلو گیری کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی خواستار توجه جدی به نکات ایمنی شد و عنوان کرد: در فصل سرما میزان مسمومیت با گاز به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در گرم کردن محیط خانه یا کارگاه‌ها، بیش‌تر می‌شود.

بهرامی با هشدار به مراقبت و توجه جدی به قاتل نامرئی درخواست کرد برای گرم کردن محیط لازم است از سیستم گرمایشی استاندارد استفاده شود و علاوه بر این، از روشن کردن شعله گاز برای گرم کردن محیط استفاده نشود.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز ۲۰۲ نفر از مردم استان به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن راهی بیمارستان شده‌اند گفت: سال گذشته ۱۰ نفر از مردم استان به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

بهرامی یکی از اشتباهات رایج مردم در فصل سرما را، بستن تمام درزها و روزنه ها باهدف مقابله با سرما عنوان کرد و افزود: با انجام چنین روشی گاز منو کسید کربن که گاز بسیار سمی و ناشی از احتراق سوخت های فسیلی است نمی تواند از آن محیط خارج شود و افراد در معرض آن محیط را با خطر مواجه می کند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی افزود: در صورت مواجهه با افراد مسموم شده، اولین گام تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ است و در فاصله حضور ماموران لازم است فرد مسموم را سریعا از محیط آلوده خارج و به هوای آزاد منتقل کرد، در اقدام بعدی لباس های تنگ افراد مسموم را باز کرد و در صورت امکان اکسیژن به فرد مسموم داده شود.

مسمومیت ۹۴ نفر با گاز مونوکسیدکربن طی سال جاری در کردستان

هر ساله با فرارسیدن فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی تعداد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دراستان کردستان که یکی از استان های سردسیرکشور است، افزایش پیدا می کند.

مدیرکل پزشکی قانونی کردستان گفت: میزان گازگرفتگی در استان کردستان طی ۹ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته و افراد بیشتری نیز به این دلیل در استان فوت کرده اند.

غلامرضا همایون پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهربه تعداد افرادی که امسال دچار گازگرفتگی دراستان شدند اشاره کرد و گفت: تا ۶ ماهه نخست امسال ۴ نفر بر اثر گاز مونوکسیدکربن در استان کردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به ۷ نفر فوت شدگان مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد کاهش داشته است.

در ۹ ماهه امسال ۱۱ نفر شامل ۱۰ نفر مرد و یک نفر زن در سطح استان کردستان براثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که این رقم درمقایسه با مدت مشابه آن درسال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته استهمایون پور عنوان کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۱ نفر شامل ۱۰ نفر مرد و یک نفر زن در سطح استان براثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که این رقم درمیزان با مدت مشابه آن درسال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است.

وی  با اشاره به  تعداد مرگ ومیر ناشی از گازگرفتگی در ۹ ماهه سال گذشته در استان اظهارداشت: ۹ نفر شامل ۶ نفر مرد و ۳ نفر زن در ۹ ماهه سال قبل براثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جانشان را ازدست دادند.

رییس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: در سطح جاده ای در ۹ ماهه امسال ۲۷ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دراستان گزارش شده که از این تعداد ۱۵ نفر به بیمارستان منتقل و ۷ نفر در محل درمان شدند.

سعدالله اسماعیلی با اشاره به اینکه از تعداد مذکور تنها سه نفر جان خود را ازدست دادند، بیان کرد: در شهرهای استان هم در این مدت ۶۷ نفر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش شده و مرکز فوریت های پزشکی به سرعت در محل حاضر شده است.

وی ادامه داد: از تعداد ذکرشده ۵۰ نفر به بیمارستان منتقل شدند ۹ نفر در محل درمان شدند و ۳ نفر هم جان خود را ازدست دادند.

وی بیان کرد: ۱۲ مسمومیت مونوکسیدکربن در سطح جاده ها و ۳۹ نفر هم در شهرهای استان در ۹ ماهه سال گذشته گزارش شد.

رییس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: در سطح جاده ها سال گذشته تنها یک نفر فوت شد و در سطح شهرها مورد مرگ نداشتیم.

 ۱۴۷ نفر بر اثر مونوکسید کربن در استان کرمانشاه مسموم شدند

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، از مسمومیت ۱۴۷ نفر در کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون و بر اثر گاز مونوکسید کربن خبر داد.

صائب مدرسی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص آمار مسمومیت ها با گاز منو اکسید کربن در استان کرمانشاه طی ۹ ماهه سپری شده از امسال گفت: طی  این مدت ۱۱۹ مورد مسمومیت با گاز co در استان کرمانشاه گزارش شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۷۸ مورد مربوط به مسمومیت در شهرها و ۴۱ مورد نیز مربوط به مسمومیت جاده ای اعم از مسمومیت رانندگان ماشین سنگین در استفاده از وسایل گرمایشی یا مسافرین در چادرهای مسافرتی بوده است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، به تفکیک آمار مسمومیت های ناشی از مونوکسید کربن در ماه های مختلف پرداخت و گفت: براساس آمار موجود در فروردین ۹۵ تعداد ۱۴ مورد مسمومیت شهری و ۶ مورد جاده ای گزارش شده است.

وی آمار مسمومیت ناشی از co در اردیبهشت امسال را نیز ۱۵ مورد شهری و ۱۰ مورد جاده ای(مسافران نوروزی) اعلام کرد.

مدرسی از ثبت ۸ مورد مسمومیت شهری و ۲ مورد جاده ای در خرداد ۹۵ خبر داد و گفت: خوشبختانه در تیرماه امسال هیچ مسمومیت ناشی از مونوکسیدکربن گزارش نشده است.

وی از ثبت یک مورد مسمومیت شهری با مونوکسید کربن در مرداد امسال خبر داد و گفت: هم چنین در شهریور ۹۵ نیز ۴ مورد مسمومیت شهری به ثبت رسیده است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، تعداد مسمومیت های گزارش شده در مهر ماه را ۵ مورد اعلام کرد که ۴ مورد آن شهری و یک مورد جاده ای بوده است.

وی از ثبت ۱۱ مورد مسمومیت در آبان امسال نیز خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد نیز ۹ مورد شهری و ۲ مورد جاده ای بوده است.

مدرسی تعداد مسمومیت های ناشی از مونوکسید کربن در آذر ماه امسال را ۴۷ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۷ مورد شهری و ۲۰ مورد جاده ای بوده است.

ثبت ۱۲ مورد فوت مشکوک به مسمومیت با مونوکسید کربن در کرمانشاه

وی اشاره ای نیز به تعداد فوتی های ۹ ماهه اخیر که مشکوک به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن بوده اند را ۷ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ مورد مربوط به اردیبهشت ماه و روستایی در شهرستان صحنه بوده است.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، تعداد فوتی های مشکوک به مسمومیت با مونوکسید کربن در خرداد ماه را ۲ مورد و آذر ماه را ۳ مورد اعلام کرد.

وی افزود: آمار فوتی ها به جز ۱۱۹ مسمومیت ثبت شده بوده و با احتساب این موارد در مجموع ۱۲۶ گزارش مبنی بر مسمومیت با مونوکسید کربن در ۹ ماهه امسال به ثبت رسیده است، که تنها در ۱۱۹ مورد مصدومین می توان اعلام نظر قطعی کرد و ممکن است علت فوت سایرین موارد دیگری باشد.

 این مقام مسئول تاکید کرد: نظر قطعی در مورد ۷ فرد فوت شده توسط پزشکی قانونی و دستگاه های ذیربط  و پس از بررسی شواهد و مدارک موجود صورت خواهد گرفت.

مدرسی اشاره ای نیز به آمار گزارشات مشکوک به مونوکسید کربن در دی ماه امسال داشت و گفت: در این مدت نیز ۱۳ حادثه گزارش شده است که طی آن ۱۶نفر با گاز مونوکسید کربن مسموم شده اند.

وی تصریح کرد: هم چنین طی گزارشات فوق ۵ نفر فوت شده نیز در دی ماه امسال داشته ایم که مشکوک به مسمومیت با مونوکسید کربن بودند.

مدرسی مجموع افراد مصدوم ناشی از گاز مونوکسید کربن را ۱۴۷ نفر از ابتدای امسال تاکنون اعلام و خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۲ نفر فوت شده اند که مشکوک به مسمومیت با co هستند.

رئیس مرکز فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در پایان بر رعایت نکات ایمنی توسط شهروندان تاکید کرد و گفت: شهروندان در هنگام استفاده از وسایل گازسوز نهایت دقت را داشته باشند تا شاهد بروز اتفاقات ناخوشایندی از این دست نباشیم.

وی افزود: گاز مونوکسید کربن، یک گاز بی رنگ و بی بو بوده  و به قاتل خاموش معروف است که در اثر عدم توجه شهروندان به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز، خصوصا در فصل سرما باعث مشکلات زیادی می شود.

مدیران اردبیلی آمار نداشتند یا ندادند

همه ساله دستگاه‌های اجرایی نسبت به ضرورت مراقبت در مقابل قاتل خاموش تأکیداتی را مطرح می‌کنند اما به نظر می‌رسد بخشی از تکرار گازگرفتگی به بی‌احتیاطی، ناآگاهی و بی‌توجهی در اطلاع‌رسانی گسترده این موضوع بازمی‌گردد.

تلاش عرصه برای جویا شدن نظرات دستگاه‌های اجرایی مختلف در خصوص گازگرفتگی به اعداد و ارقام مشخصی نرسید و هیچ دستگاهی آمار تعداد متوفیان گازگرفتگی را ارائه نکردبطوریکه تلاش عرصه برای جویا شدن نظرات دستگاه‌های اجرایی مختلف در خصوص گازگرفتگی به اعداد و ارقام مشخصی نرسید و هیچ دستگاهی آمار تعداد متوفیان گازگرفتگی را ارائه نکرد.

در پی تماس با مدیر پزشکی قانونی استان، مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی و مدیر آمار اعلام شد که طرح آمار منوط به درخواست کتبی از سوی خبرگزاری خواهد بود.

دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه آمار را به مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی واگذار کرد و این مرکز نیز اعلام تعداد متوفیان را وظیفه پزشکی قانونی دانست.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان  اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: گازگرفتگی به دلیل اینکه هیچ علائم و نشانه خاصی نداشته و ناغافل موجب مسمومیت می‌شود به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است.

فرهاد غیبتی افزود: گازگرفتگی علائم خاصی نداشته و علائم اولیه آن سردرد است که در وهله نخست با علائم بیماری‌های دیگر یا خستگی روزانه اشتباه گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: به دلیل اینکه مونوکسید کربن بوی خاصی ندارد حتی مسمومیت به آن در اغلب مواقع پنهان بوده و تولید علائم خاصی نمی‌کند.

به گفته غیبتی در بیشتر مواقع بی‌اطلاعی خانواده‌ها به رعایت نکات ایمنی از جمله دلایل گازگرفتگی است تا جایی که از دودکش غیراستاندارد یا بخاری غیراستاندارد استفاده می‌شود.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان تأکید کرد: علاوه بر این فضاهای کوچک آپارتمانی که موجب می‌شود اکسیژن سریع مصرف شده و مسمومیت به وجود آید یکی دیگر از دلایل گازگرفتگی است.

وی با تأکید به برخورد آگاهانه خانواده‌ها، اضافه کرد: به عنوان مثال در هفته گذشته مسمومیت و مرگ زن ۲۴ ساله را شاهد بودیم که خانواده وی اذعان کردند چند بار دچار مسمومیت شده اما نسبت به اصلاح آبگرمکن اقدام نکرده‌اند.

وی افزود: زمانی که فردی مشکوک به مسمومیت مونوکسید کربن است در ابتدا باید به فضای باز انتقال یافته یا پنجره‌ها باز شود تا سطح اکسیژن محیط اطراف وی افزایش یابد.

به گفته معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان به دلیل اینکه اغلب گازگرفتگی در زمستان است، فرد مصدوم به فضای باز با هوای سرد انتقال می‌یابد که موجب لرز بدن و صرف اکسیژن می‌شود و در این حالت لازم است از پتو برای گرم کردن مصدوم استفاده کرد.

وی تأکید کرد: علاوه بر این مسمومیت می‌تواند موجب افتادن زبان به حلق و ممانعت از تنفس شود که در این حالت باید فرد به پهلو خوابانده شود تا بتواند به تنفس عادی برگردد.

استان

تعداد مسمومیت بر اثر استنشاق مونوکسید کربن

تعداد فوت شده گان توسط گاز مونوکسیدکربن در ۹ ماهه سالجاری

تعداد فوت شده گان توسط گاز مونوکسیدکربن طی سال ۹۴

آذربایجان شرقی

۶۵ نفر

۲۸ نفر

۳۷ نفر

آذربایجان غربی

۱۲۹نفر

۹ نفر

۱۰ نفر

اردبیل

۱۹۵ نفر

___________

________________

کرمانشاه

۱۴۷ نفر

۱۲ نفر

________________

کردستان

۹۴ نفر ۱۱ نفر ۱۱ نفر

ایلام

۳ نفر

۱۰ نفر

زنجان  

۱۴۷

۱۳ نفر

 ۱۰ نفر

غیبتی از ارائه خدمات اورژانس به ۱۹۵ نفر مسموم در ۹ ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در طول سال گذشته به ۳۱۱ نفر مسموم خدمت‌رسانی شده است.

مرگ ۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در ایلام

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام از مرگ ۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در ایلام طی سال گذشته و سال جاری خبر داد.

ساسان روندی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری سه به تفکیک جنسیتی، یک زن و دو مرد براثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰ نفر در استان بر اثر خفگی ناشی از گازگرفتگی جان باختند، تاکید کرد: از این تعداد افراد فوت شده به تفکیک جنسیتی دو زن و هشت مرد بودند.

وی عنوان کرد: در مجموع طی سال گذشته و سال جاری، ۱۳ نفر بر اثر گازگرفتگی در استان جان خود را از دست داده اند.

مونوکسید کربن گازی است بی بو و بی رنگ و بطور ظاهری قابل مشاهده نیست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختی و عموما در فضای بسته ایجاد می شود در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و بدون اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود.

 ۱۴۷ نفر در زنجان دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شده اند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان به آمار مسمومیت بامونوکسید کربن طی ۹ ماهه سالجاری در زنجان اشاره کردو گفت: طی این بازه زمانی۱۴۷ نفر دچار مسمومیت مونوکسید کربن شده اند.

علیرضا زراعتچی در گفتگو با خبرنگار مهر به آمار مسمومیت با مونوکسید کربن طی ۹ ماهه سالجاری در استان زنجان اشاره کردو افزود: طی این بازه زمانی  تا به امروز ۱۴۷ نفر دچار مسمومیت شده اند که ۵نفر فوت شده اند. 

وی اظهار کرد:  ۱۸ نفر افراد مسموم شده بوسیله گاز مونوکسید کربن زیر ۱۲ سال بودند و خوشبختانه مورد با مسمومیت با گاز خام گزارش نشده است.

زاعتچی گفت:  همچنین در ۳۰ دی ماه سالجاری۵۰ دانش آموز در اردوگاه امام خمینی(ره) شهر زنجان دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده و دارای سرگیجه وسردرد و تهوع بودند.

 رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان گفت: اقدامات اولیه اورژانسی حفظ خونسردی و خارج کردن افراد از داخل محیط به بیرون و باز کردن در و پنجره ها جهت جلوگیری از مسمومیت کسی که برای نجات رفته بازکردن یقه پیراهن و کمربند و لباس های تنگ، گرم کردن شخص با پتو از مهم ترین اقدامات برای نجات مصدومین بر اثر گاز گرفتگی است.

توصیه ها برای کمک به افراد دچار گاز گرفتگی

زارعتچی افزود: افراد غیر مسئول بالای سر شخص مسموم شده جمع نشوند که باعث کاهش اکسیژن رسانی خواهد بود و اگر دستگاه اکسیژن ساز در دسترس هست با غلظت بالا داده شود مواد خوراکی به هیچ وجه به فرد مسموم داده نشود که این امر احتمال مسدود کردن راه هوایی را در پی دارد. 

زراعتچی تصریح کرد: نکته مهم در خصوص گروه های در معرض خطر  است افرادی مثل خانم های باردار نوزادان و کودکان سالمندان بیماران قلبی و تنفسی در خطر بیشتری هستند و ممکن بهترین کار در مواجهه با فرد مسموم شده با گاز این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سریع باز کنید و اجازه دهید اکسیژن کافی به او برسدهست در یک محیط الوده فقط این اشخاص از بین نفرات دچار مسمومیت شوند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان زنجان یاد آورشد: اورژانس استان به لحاظ رسیدن به موقع بر بالین بیمار از میانگین کشوری در سطح مطلوب‌تری قرار دارد که این مهم حاصل تلاش‌های شبانه‌روز قشر زحمت‌کش پایگاه‌های اورژانس حاصل شده و ما برنامه ریزی لازم برای تدوام این مهم را در دستور کاری خود داریم.

زراعتچی افزود: بهترین کار در مواجهه با فرد مسموم شده با گاز این است که با حفظ خونسردی فرد را از شرایطی که دچار مسمومیت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سریع باز کنید و اجازه دهید اکسیژن کافی به او برسد. باید از تجمع در کنار مریض جدا خودداری کنید زیرا این عمل از رسیدن سریع اکسیژن به فرد جلوگیری می‌کند. لباس تنگی را که مانع رسیدن تنفس مناسب به فرد می‌شود به سرعت آزاد کنید و با ١١٥ تماس گرفته و اجازه دهید تا آنها، اقدامات اولیه مناسب را انجام دهند.

وی با بیان اینکه  این اقدامات زمانی تأثیرگذاراند که فرد مدت زمان کمی را در مواجهه با گاز باشد. در بسیاری از موارد که افراد در خواب هستند و مدت زمان طولانی با گاز مونوکسیدکربن قرار دارند، غلظت این گاز سبب آسیب مغزی شدید بر فرد و منجر به یک آسیب برگشت‌ناپذیر و مرگ مغزی می‌شود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان زنجان با بیان اینکه افرادی که به مصدومان کمک می‌کنند، خود نیز در معرض گازگرفتگی قرار دارند، ادماه داد:  بلافاصله در بدو ورود، درها و پنجره‌ها را بازکرده و به تهویه مناسب هوا کمک کنند. 

زراعتچی گفت: در اولین برخورد با مصدوم هوشیاری که به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن دچار شده است، انتقال فرد گاز گرفته شده به محیط باز با هوای تازه است که در آن محیط هوا جریان دارد. میزان، شدت و وخامت گاز گرفتگی به عوامل متعددی چون مدت زمان قرارگیری در برابر گاز، سن مصدوم نوزاد، سالمند یا فرد جوان، ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی نظیر آسم  بستگی دارد و سردرد و سرگیجه از نخستین نشانه‌ها و علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.

وی گفت: احساس صدا در گوش، ضعف، سستی و بی‌حالی، احساس خفگی و در موارد شدیدتر کبود شدن انگشتان و لب از دیگر علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است و پس از انتقال فرد مصدوم به محیط آزاد باید هر آنچه سبب انسداد، فشار و خفگی می‌شود نظیر کمربند، کراوات و لباس‌های تنگ را باز کرد و برای تنفس راحت‌تر مصدوم را در وضع نشسته یا نیمه نشسته قرار داد.

زاعتچی افزود: در مصدومان بی‌هوش خطر برگشت مواد به نای و آسپیراسیون وجود دارد، به همین علت، این افراد باید به پهلوی چپ خوابانده شوند. افراد مسموم با گاز سمی مونوکسیدکربن نباید در محیط سرد نگهداری شوند، تجویز دارو یا احیای قلبی- ریوی در صورت ایست قلبی باید با توصیه پزشک انجام شود.

۱۳ نفر در زنجان بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند

در این میان مهرداد ستاره مدیرکل پزشک قانونی استان زنجان به آمار نگرارن کننده ای در خصوص تلفات ناشی از گاز گرفتگی اشاره می کنند و از مرگ ۱۳ نفر در استان زنجان بر اثر ممسومیت با گاز مونوکسید کربن خبر می دهد.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: طی ۹ ماهه سالجاری ۱۳ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند.

مهرداد ستاره در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: طی ۹ ماهه سالجاری ۱۳ نفر براثر مسمومیت ناشی از گاز گرفتگی جان خود را در استان زنجان از دست داده اند.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۰ نفر بر اثر مسمومیت باز گاز گرفتگی جان خود از دست داده اند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان زنجان گفت: متاسفانه تعداد فوتی های ناشی از گاز گرفتگی در استان طی ۹ ماهه سالجاری افزایش یافته است و علت این امر هم استفاده از کپسول گاز به عنوان وسیله گرمایشی در محیط بسته بوده که دچار مرگ و مسمومیت با co شده اند.

ستاره با بیان اینکه  طی ۹ ماهه سالجاری گاز گرفتگی با گاز خام در استان زنجان گزارش نشده است، افزود: رعایت اصولی فنی و نصب و راه اندازی وسایل گرم کننده می باشد که در حوزه تخصصی کار شناسان آتش نشانی و کار شنایسان فنی است.

بی شک توجه نکردن به اصول ایمنی و استفاده از گاز و همچنین استفاده نکردن از وسایل گرمایشی استاندارد باعث بروز مسمومیت مونوکسید کربن شده است و هر ساله به جای کاهش آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی شاهد روند روبه رشد در این زمینه هستیم.

آسیب شناسی، علت یابی و همچنین اطلاع رسانی جامع و هدفمند در زمینه دلایل روبه رشد بودن آمار فوتی ها بوسیله گاز مونوکسید کربن بی شک می تواند در روند کاهش تعداد تلفات نقش بسزایی ایفا نماید و پرهیز از شعارزده گی و نگاه مقطعی عامل مهم در زمینه کاهش دسترسی قاتل خاموش به شهروندان است.



دیدگاهها بسته شده است.