۳۰۰ کارگاه صنایع دستی اردبیل استانداردسازی می‌شوند

به گزارش عرصه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی در حاشیه بازدید از نمایشگاه عکس و اینفوگرافیک ره‌آوردهای دولت تدبیر و امید، بر ضرورت فعال‌سازی و ایجاد تحرک در حوزه صنایع دستی با استفاده از نقاط عطف ساز به‌دلیل قطع ارتباط این حوزه با بازارهای جهانی و مواجه شدن با مشکلات عدیده تأکید کرد و گفت: خوشبختانه حوزه صنایع دستی استان اردبیل در نقاط عطف ساز جزو استان‌های فعال و پیشتاز بوده است.

او از جمله این نقاط عطف ساز برای ایجاد تحرک در بازار صنایع دستی استان به انتخاب رشته‌های جدیدی مانند قلم‌زنی روی فلز اشاره کرد و افزود: برای نخستین‌بار در سال ۹۴ دوره تکمیلی و به‌آموزی رشته قلم‌زنی روی فلز در اردبیل برگزار شد.

وی با بیان این‌که رشته قلم‌زنی روی فلز موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده و در حال حاضر پرونده آن به‌عنوان نشان بین‌المللی یونسکو نیز مطرح است، اظهار کرد: برای نخستین‌بار قرار است نمایشگاه تخصصی قلم‌زنی روی فلز در سه‌ماه نخست سال آینده در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برپا شود.

معاون صنایع دستی اردبیل با اشاره به این‌که پشتوانه رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی رشته گوهرشناسی است که در کل کشور فقط در تهران و مشهد آموزش داده می‌شد، تصریح کرد: استان اردبیل به‌عنوان سومین نقطه کشور به برگزاری دوره آموزش گوهرشناسی همت گمارد و بر این اساس، نخستین آزمایشگاه گوهرشناسی اردبیل با هماهنگی بخش خصوصی و حمایت معاونت صنایع دستی این اداره کل راه‌اندازی شد.

عبداللهی با بیان این‌که استان اردبیل با اخذ سه نشان در رشته‌های ورنی مغان، گلیم نمین و جاجیم خلخال از بین ۹ نشان ملی جغرافیایی اخذشده برای صنایع دستی کل کشور، امسال در رتبه نخست قرار گرفت که به‌عنوان یکی دیگر از نقاط عطف ساز صنایع دستی استان به‌شمار می‌رفت، ادامه داد: با اخذ این نشان علاوه بر این‌که ماهیت اصلی و جغرافیای تولید اثر محفوظ مانده، در حوزه اقتصاد جهانی آن اثر نیز تأثیرگذار خواهد بود.

او از آغاز درجه‌بندی و استانداردسازی ۳۰۰ کارگاه صنایع دستی برای نخستین‌بار در تاریخ صنایع دستی استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات آن تا پایان اسفند ماه ۹۵ به پایان برسد.

معاون صنایع دستی استان با اشاره به این‌که اجرای طرح نمونه‌سازی و الگوسازی در راستای تولید انبوه محصولاتی به یک اندازه و فرم در کارگاه‌های صنایع دستی در دست اقدام است، افزود: در این طرح، طراحان صنعتی با هماهنگی کارگاه‌های صنایع دستی، نقشه‌های صنعتی با قابلیت کپی و تولید مجدد در هر کارگاهی را تولید می‌کنند.

او بیان کرد: در این راستا ۱۰ قطعه تولیدی ملیله و ۱۰ قطعه تولیدی کارگاه سفال توسط کارشناسان طراحی صنعتی در حال تولید است و قرار است نمایشگاه کشوری با عنوان الگوها و نمونه‌های صنایع دستی تا پایان اسفندماه امسال به‌نمایش گذاشته شود.

عبداللهی از دیگر نقاط عطف ساز صنایع دستی استان اردبیل، به اخذ تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی و فعالان صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی ۴ درصد به هنرمندان صنایع دستی از سال ۹۴ تا کنون اعطا شده است که از این نظر جزو پنج استان پیشتاز در کشور محسوب می‌شود.



دیدگاهها بسته شده است.