ویلیام ترور؛ شوالیه قلم به‌دست

به گزارش عرصه، ویلیام ترور کاکس نویسنده همیشه خندان و مشهور ایرلندی که رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری را می‌توان از او خواند، در سن ۸۸ سالگی دنیای ادبیات و داستان‌نویسی را ترک گفت.

 او برای نوشتن رمان «سفر فیلیشا» که در زمان خود بسیار شگفت‌انگیز بود، برنده جایزه ویت شد و با این اثر خود نیز به عرصه فیلمسازی پا گذاشت و اثر خود را با همین نام به تصویر کشید.

ترِوِر زمانی پس از فعالیت در حرفه‌های گوناگون از جمله آموزگاری و کار در یک شرکت تبلیغاتی، در سن ۳۹ سالگی همه آن‌چه را انجام می‌داد  کنار گذاشت و به نوشتن روی آورد و آن‌را به طور حرفه‌ای دنبال کرد و طی تلاش‌هایی که در این مسیر انجام داد توانست اولین رمان خود به نام «معیار رفتار» را در صفحه اول روزگار نویسندگی خود به وجود آورد.

ویلیام ترور دنیایی از واژگان داشت که آن‌هارا با چنان ذوق و هنری به کار می‌برد که آدمی را به فکر وامی‌داشت و از آن تاثیر می‌پذیرفت. 

ترور با دقت و هوشمندی بی‌نظیری که داشت در احوال شخصیت‌های داستانی خود تامل بسیاری می‌کرد چرا که او در انتخاب شخصیت‌های داستان‌هایش به لایه‌های درونی وضعیت انسان‌های عادی روزگار خود می‌پرداخت. تمام قصه‌هایش چنان جذابیت و تاثیرپذیری را در خواننده القا می‌کرد که او را نویسنده‌ای بزرگ کرد.

از پس ذهن خلاق او آثاری چون پسران خوب، پانسیون و گروه عشق بیرون آمده است که به شیوه‌ای فوق‌العاده و بی‌نظیر، تفاوت‌های جزیی و دقیق شخصیت‌هایی را که به گونه‌ای سرنوشت‌ برای‌ آن‌ها مصیبت‌زدگی و بیچارگی را رقم زده بود و به نوعی این سرنوشت نتیجه اختلافات مذهبی و سیاسی در گذشته آن‌ها بود به تصویر کشید.

آری دیدگاهش سرشار از ذوق خارق‌العاده‌ای بود و به موضوعاتی دست می‌زد که در ذهن انسان‌های عادی جامعه او نهفته بود و آن‌ها را به شکلی زیبا و تاثیرگذار به تصویر می‌کشید.

او پس از رفتنش آثاری چون تورگنیف‌خوانی، دو زندگی، مجردهای تپه، کمی در حاشیه و چند داستان دیگر را از خود به یادگار گذاشت.

اگر بود باز هم می‌توانست با واژگانش دنیایی دیگر را متحول کند و باز هم از انسان‌هایی بگوید که از کنارمان عبور می‌کنند اما دیده نمی‌شوند، از فکرهایی که در ذهن‌مان می‌گذرد اما به سادگی از آن‌ها می‌گذریم و به  فراموشی می‌سپاریم‌شان، اما او از کوچکترین کلمات و موضوعات بااحساس‌ترین و زیباترین آثار را خلق می‌کرد.

لیلا نیک‌ذات، خبرنگار عرصه – منطقه خراسان



دیدگاهها بسته شده است.