مهارت محوری، چشم انداز آموزشی مراکز دانشگاهی طب انتقال خون

به گزارش عرصه، مهتاب مقصودلو در بازدید از پایگاه انتقال خون کردستان و تنها مرکز علمی کاربردی طب انتقال خون کشور، با بیان اینکه بخشی از رسالت انتقال خون تعلیم و تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کاردانی رشته‌های مرتبط با طب انتقال خون است، اظهار کرد: محور فعالیت‌های آموزشی انتقال خون در تمامی سطوح، آموزش مهارت است.

وی مدرک گرایی را معضلی اساسی در دانشگاه های ایران به ویژه در حوزه علوم پزشکی برشمرد و افزود: بی‌توجهی به افراد خلاق، نوآور و کارآفرین و توجه صرف به مدرک و استخدام نتیجه مدرک گرایی است و این روند در مقابل مهارت محوری و کارمحوری قرار می‌گیرد.

قائم مقام و معاون آموزشی و پژوهشی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه بیش از یک سال از عمر تاسیس تنها مرکز علمی کاربردی انتقال خون کشور در کردستان سپری شده است، عنوان کرد: سازمان انتقال خون تضمین کننده و ناظر کیفیت آموزشی این مرکز است و این مهم با اعزام مدرسین عضو هیئت علمی و بهره گیری از کارکنان توانمند سازمان انتقال خون ایران جهت ارائه دروس و انتقال تجربیات به دانشجویان پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشگاه ایجاد شغل و ضمانت استخدام دانش آموختگان نیست، ذکر کرد: خط مشی مرکز علمی کاربردی انتقال خون تربیت دانشجویانی است که برای ورود به بازار کار با چالش کمتر مواجه و تسهیل این فرآیند با ارائه آموزش‌های کافی مهارتی به دانشجویان میسر خواهد بود.

مقصودلو به لزوم برگزاری دوره‌های پودمانی آموزشی و بازآموزی برای کارکنان مختلف حوزه بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و افزود: دانش‌آموختگانی که مدارک دانشگاهی دارند بعضا به دلیل حضور فشرده در حوزه کسب و کار از آموزش غافل می‌شوند و در نظر داریم دوره‌هایی را برای فراگیران خارج سازمان تدوین و ارائه دهیم که منجر به بازآموزی مهارتی و کسب گواهینامه‌های معتبر شود.

وی خاطر نشان کرد: دوره‌های آموزشی پودمانی کوتاه مدت برای فراگیران رشته‌های علوم پزشکی و پیراپزشکی از این دسته خواهد بود و به زودی اولین دوره با همکاری علمی کاربردی کردستان تدوین، اطلاع رسانی و برگزار خواهد شد.

معاون آموزشی سازمان انتقال خون ایران با ابراز خرسندی از فعالیت‌های انتقال خون کردستان بر لزوم تقویت حوزه پژوهش و اساس قرار دادن مهارت و کار در دانشگاه جامع تاکید و ابراز امیدواری کرد که مرکز علمی کاربردی کردستان به جایگاه واقعی خود برسد.



دیدگاهها بسته شده است.