چرا قهرمان اسکیت ایران تابعیت اتریشی را انتخاب کرد

به گزارش عرصه، پدرام رنجبروکیلی، برترین اسکیت‌باز جهان و رکورددار اسپید اسلالوم فری استایل زیر ۱۶ سال جهان است. او شش مدال طلای جهانی، یک مدال طلا و یک مقام سومی جهان را در رشته فری استایل زیر ۱۶ سال در کارنامه خود دارد. او در اولین حضورش در مسابقات جهانی، یازدهم جهان و در دومین حضورش نهم  آسیا شد. او بعد از کسب این عناوین با حمایت و برنامه‌ریزی پدرش از سن ۱۳ سالگی به صورت جدی‌تری اسکیت را دنبال کرد. در سال ۲۰۱۵ در حالی که تنها ۱۵ ساله بود در قالب تیم ملی ایران در دو مسابقه جهانی اوپن سه مانع در روسیه و لهستان مقام اول را کسب کرد و همچنین در مسابقات جهانی ایتالیا نیز سوم جهان شد و پرچم ایران را بالا برد. اما گویا بعد از رقابت‌های جهانی ایتالیا ناراحتی‌ها و بی‌مهری‌ها نسبت به پدرام، سبب می‌شود که او تصمیم بگیرد زیر قول خود با پدرش بزند و تابعیت اتریشی را برای مسابقه دادن انتخاب کند. مادر پدرام اتریشی است و طبق قوانین کشور اتریش پدرام از بدو تولد دارای دو شناسنامه و دو پاسپورت ایرانی و اتریشی بوده است.

پدرام رنجبر وکیلی در گفت وگو با عرصه، در مورد تعیین تابعیت خود و انتخاب اتریش برای حضور در مسابقات جهانی، اظهار کرد: با وجودی که من و پدرم قرار گذاشته بودیم که من تا قبل از ١٦ سالگی برای کشور ایران به میدان بروم و بعد از آن خودم تصمیم بگیرم کدام کشور را انتخاب کنم، ولی بخاطر بی احترامی ها و بی توجهی هایی که در مسابقات جهانی ایتالیا، قبل از مسابقه و بعد از مسابقه به من شد تصمیم گرفتم که دیگر برای ایران به میدان نروم. با توجه به محرومیتی که بلافاصله بعد از برگشتن از ایتالیا از طرف فدراسیون ایران در نظر گرفته شد، تصمیم جدی گرفتم که برای اتریش مسابقه بدهم. اکنون نیز از اینکه اتریش کاملا از من حمایت می کند، از داشتن بازیکنی مثل من خوشحال است و افتخار می کند.

رامبد رنجبروکیلی پدر پدرام نیز در گفتگو با عرصه ضمن بیان مشکلات و اتفاقات پیش‌آمده و دلزدگی پسرش، خواست تا این دست مشکلات حل شود و این اتفاق برای سایر ورزشکاران نیفتد. مشکلات و مسائلی که سبب می شود برخی از ورزشکاران که حتی همانند پدرام دو تابعیتی نیستند؛ تغییر تابعیت داده و رهسپار کشورهای دیگر می‌شوند.

در ادامه گفت‌وگوی پدر پدرام رنجبر وکیلی را با عرصه می‌خوانید.

*پدرام کار غیر قانونی نکرده است

“من ایرانی هستم و همسرم اتریشی؛ طبق قوانین اتریش هر فرزندی که یکی از والدینش تابعیت اتریش را داشته باشد هم‌زمان می‌تواند دو پاسپورت و شناسنامه داشته باشد. به تبع اینکه من ایرانی بودم این پسر در ایران متولد شد و  پرورش یافت، اما دو شناسنامه و پاسپورت ایرانی و اتریشی دارد. او بعد از کسب دو مدال طلا و یک برنز تصمیم گرفت، برای کشور اتریش پا بزند.”

” با توجه به رده سنی در این رشته که به دو گروه زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال تقسیم می شود، من با پسرم قرار گذاشتم که تا قبل ۱۶ سال برای ایران رقابت کند.  با توجه به عرقی که من به کشورم دارم دوست داشتم پدرام بر روی سکوها پرچم ایران را بالا ببرد.تا سن زیر ۱۶ سال من این اختیار را دارم که این تصمیم را برای فرزندم بگیرم. بعد از ۱۶ سالگی با توجه به آزادی که برای زندگی فرزندانم قائلم خواستم خود انتخاب کند که برای ایران به میدان برود یا اتریش. اما بعد از سفر به ایتالیا و کسب عنوان سومی جهان اتفاقاتی پیش آمد که بعد از آن پدرام دلسرد شد و زیر قولی که با هم گذاشته بودیم زد.”

*کشف استعداد در پدرام

” در تمام رقابت ها، اردوها و تمرینات من در کنار پدرام حضور داشتم. او مرحله به مرحله موفقیت ها را طی می‌کرد. مسابقات جهانی تایوان ۲۰۱۳ اولین مسابقه برون مرزی پدرام بود. او ۱۳ ساله بود و من با فدراسیون صحبت کردم تا پدرام نیز جزو تیم ملی ایران به این رقابت‌ها اعزام شود. من خود اسکیت باز نیستم اما با دیدن عملکرد حریفان و سایر ورزشکاران متوجه شدم پدرام پتانسیل بالا رفتن روی سکو را دارد، هرچند او در آن مسابقات یازدهم شد. بعد از بازگشت از آن مسابقه‌ها، برنامه‌ریزی بلندمدتی طراحی کردم. مربی او عوض شد و تمرینات او در باشگاه انقلاب جدی‌تر شد. در رقابت‌های آسیایی ۲۰۱۴ نهم شد. بعد از دو سال برنامه ریزی و تمرین پدرام روز به روز بهتر می‌شد و در نهایت در ۲۰۱۵ نتیجه داد.”

*عناوین کسب شده پدرام برای ایران

” در سال ۲۰۱۵ پدرام با نام ایران و در دو مسابقه اوپن حضور یافت. او در هر دو رقابت های فری استایل سه مانع لهستان و روسیه اول شد و مدال طلا گرفت. بعد از این رقابت‌ها در مسابقات جهانی ایتالیا همراه کاروان ایران اعزام شد که در آن مسابقات سوم جهان را برای ایران به ارمغان آورد و بر روی سکو رفت. البته پدرام تا این موقع با هزینه های من، مربی ایرانی و در باشگاه انقلاب تمرین کرده بود و این سه مدال را برای ایران کسب کرد و پرچم ایران را بالا برد. اما دریغ از اینکه حمایتی یا تشویقی از او صورت گیرد.”

*دو تابعیتی بودن پدرام را علنی گفته بودم

” این را هم باید بگویم که همه می‌دانستند که پدرام دو تابعیتی است و دو شناسنامه دارد چون موقع اعزام خود برای او ویزا می‌گرفتم و فدراسیون هیچ گاه برای او اقدامی برای اخذ ویزا نکرده است. حتی این موضوع را علنی گفته بودم چون در یک بازه زمانی مسئولان تغییر کردند و رییس و دبیر فدراسیون عوض شدند و من نیز علنی اعلام کرده بودم که پدرام دو ملیتی است.”

*پدرام از اینکه کسب مدالش را شانسی خواندند و حمایتی از او نکردند دلخور شد

“برای نگاه داشتن یک بازیکن در اوج، کارهای زیادی باید انجام داد. ورزشکار مدیریت می خواهد، مدیریت پدرام، تغذیه، ویتامین، ورزش، تمرین، بدنسازی، مربی و همه و همه با من بود. حتی ویزا و اعزام های پدرام را بر عهده داشتم. این بازیکن را از صفر تربیت کردم تا قهرمان جهان شد. بعد از کسب مدال برنز مسابقات ایتالیا که حتی می توانست طلا باشد و به دلایلی نشد، مشکلاتی در ایتالیا پیش آمد. من گزارش آن را به وزارت ورزش و جوانان نیز ارسال کردم و به خود فدراسیون هم اعلام کردم ولی خب همانند خیلی دیگر از ورزش‌ها کسی گوش نکرد و سبب شد که پدرام دلخور و سرد شود و کناره‌گیری کند. نمی‌توان گفت مقصر فدراسیون است چون مقصر آدم ها هستند؛ نیت خوب است اما اجراکننده باید درست اجرا کند. در ایتالیا برخوردی با ما شد که شایسته نبود. مسئول اعزامی فدراسیون همراه تیم ایران سر میز شام، خطاب به پدرام مدعی شد که او شانسی مدال گرفته است و از این لحظه به بعد باید هرچه می‌گویند اجرا کند و دیگر هیچ‌کس حق ندارد این‌گونه در اردوها حاضر شود. آنقدر رفتار این مسئول سر هر وعده غذایی بد بود که سرداور ایتالیایی از من پرسید مشکلی وجود دارد که شما اینقدر با هم بحث دارید؟”

“برخوردهایی که در ایتالیا شد اصلا مناسب نبود و آن مسئول در بحث با ما آنقدر عصبانی شد که لیوان را به میز کوبید و لیوان را شکست و گفت” تیم ملی را دوباره می‌سازیم” که در پاسخ به او گفتم “عناوین این ورزشکاران خیلی زیاد است چطور دوباره همه را از اول می سازید؟”  در یکی از مسیرهای بازگشت در اتوبوس در حالی که من داشتم به بازیکنان به دلیل نتیجه نگرفتنشان دلداری می دادم و مسائل علمی در مورد موفقیت بیشتر را به آنها بازگو می کردم مسئول فدراسیون همراه تیم چنان فریادی بر سر ورزشکاران کشید که دختران زار زار گریه کردند.”

“خلاصه در ایتالیا آنقدر این بچه را تحت فشار قرار دادند که همان روز به آن‌ها گفتم می‌توانید روی بازیکن دیگری حساب کنید. پدرام نمی‌تواند اینگونه تحت یوق قرار گیرد. پدرام اینگونه بار نیامده است. من او را آزاد بار آورده ام و معتقدم انسان در آزادی است که می‌تواند به جایگاهی که می خواهد برسد. هنگامی هم که به ایران برگشتیم پدرام به من گفت، چرا باید برای ایران بجنگم؟ جایی که کسب مدال مرا شانسی می‌دانند و هیچ حمایتی از من نمی‌کنند؟ به او گفتم ما قراری گذاشتیم و طبق آن قرار تو باید ۱۱ ماه دیگر برای ایران به روی سکو بروی! او به من گفت قرار گذاشتیم، اما در ایران نه حمایت می‌شوم و نه تشویق.”

*اسپانسر تیم ملی شدم خوب بودم اما در ایتالیا عامل مدال نگرفتن ورزشکاران من شدم

” در مسابقات “های نینگ” من به عنوان اسپانسر  تیم ملی، تمام هزینه ها را پرداخت کردم. در آن مسابقات حتی مدال برنز محمدرضا منصف را من با اعتراضاتم به داوری توانستم به تیم ایران بازگردانم. حتی در زمان رقابت های لهستان که برای کسب مجوز به فدراسیون رفته بودم مسئولان مربوطه از من تقاضا کردند که به جای هزینه کردن برای پسرم در مسابقات اوپن، بار دیگر به عنوان اسپانسر برای کل بازیکنان هزینه کنم و آن ها را برای موفقیت در مسابقات جهانی ایتالیا آماده کنم. در آن روزها رامبد رنجبروکیلی سبب موفقیت تیم و فرد خوبی بود اما در ایتالیا مانع موفقیت تیم خوانده شد. من که تفاوتی نکرده بودم. بعد از بازگشت از ایتالیا گزارشی برای وزارت ورزش نوشته شد مبنی بر اینکه تنها دلیلی که ما نتوانستیم چهار مدال کسب کنیم رامبد رنجبروکیلی بوده است.”

*پدرام در اولین جلسه فدراسیون شرکت نکرد و شفاهی محروم شد

” بعد از بازگشتن از ایتالیا ما به جلسه‌ای در فدراسیون دعوت شدیم اما پدرام حاضر نشد در آن جلسه شرکت کند. من نیز نامه زدم به فدراسیون که پدرام به این دلایل از آمدن به جلسه معذور است. این حرف شد پیراهن عثمان! پدرام از حضور در تمام مسابقات محروم شد. البته من خواستم که این محرومیت را کتبی اعلام کنند که این اتفاق نیفتاد. مسابقات دستجات آزاد قرار بود در اسفندماه برگزار شود و پدرام هم بلاتکلیف بود. من حتی به وزارت ورزش و حراست نیز نامه زدم و اعتراض کردم و تمام مسائل را بازگو کردم.”

“در نهایت آقای کاوه صدقی “رییس آکادمی باشگاه انقلاب” برای پادرمیانی جلو آمد. من هم با کمال میل قبول کردم، تمام خواسته من این بود که پسرم در مسابقات حضور داشته باشد. صدقی با سعه صدر و با گشاده‌رویی برای حل این مسئله اقدام کرد. بنا به خواسته او جلسه‌ای در فدراسیون ترتیب داده شد و مسئولان فدراسیون که تا آن لحظه با من سخن نمی‌گفتند در جلسه حاضر شدند. من مشکلات، معضلات و ناراحتی‌های پیش آمده را دوباره بازگو کردم و جلسه منتج به این شد که پدرام از محرومیت خارج شود و او دوباره بازیکن ملی‌پوش شود. اما درست روز مسابقات دسته جات آزاد پدرام بیمار شد و در آن مسابقات هم شرکت نکرد. با وجودی که دبیر و رییس فدراسیون از اینکه پدرام در مسابقات شرکت کند ابراز خوشحالی کردند اما تا بعد از عید هیچکس دیگر کاری با پدرام نداشت.”

*پدرام آنقدر بی مهری دید که حاضر نشد فصل جدید را برای ایران پا بزند

” بعد از عید ۹۵ پدرام باید دوباره به میدان مسابقه می‌رفت اما دیگر با بی‌مهری‌ها و بی توجهی‌ها حاضر نبود برای ایران به میدان برود. البته حق هم داشت، خیلی‌ از ورزشکاران که ویژگی های او را ندارند با کم مهری‌ها و نبودن گوش شنوا در ایران نمی‌مانند. او می‌گفت حتی اگر پشت خط بایستم، می‌بازم. حرف‌هایش منطقی بود، نمی‌شود کسی را مجبور به کاری که نمی‌خواهد کرد.”

*به فدراسیون جهانی درخواست تغییر ملیت دادم

” این‌ها همه دلیل شد که به فدراسیون جهانی و مسئولانش نامه بزنم. آن‌ها از من کپی مدارک خواستند و قبول کردند. خوشبختانه عناوین و افتخارات پدرام حفظ شد و تنها ملیت او از ایرانی به اتریشی تغییر کرد. تغییر ملیت در اروپا کار بسیار معمولی است و البته این اتفاق تنها یکبار برای زندگی هر ورزشکاری می تواند رخ دهد.”

*بی‌مهری‌های مسئولان فدراسیون اسکیت ایران باز هم ادامه داشت

” در آغاز سال به فدراسیون ایران اعلام کردم که پدرام ملیت خود را تغییر داده است. اما برای برگزاری لیگ اسپیداسلالوم فری استایل برنامه ریزی کردم. به فدراسیون نامه زدم با وجودی که پدرام ملیت خود را تغییر داده است اما به عنوان یک بازیکن خارجی می‌تواند در قالب تیم باشگاهی در لیگ حضور یابد و برای حضور او در لیگ حاضر هستم هزینه ورودیه‌ را پرداخت کنم. اما در پاسخ تنها به من گفته شد نه! این مسابقات حکم انتخابی تیم ملی را دارد و پدرام نمی‌تواند حضور یابد. من دوست داشتم پدرام در جریان مسابقات باشد تا هم او تمرین کند و هم سایر ملی‌پوشان در کنار او پا بزنند و از او یاد گیرند، اما باز هم اجازه ندادند.”

*افتخارات پدرام زیر پرچم اتریش

“پدرام بعد از این ماجراها در اولین رقابت که مسابقات PSWC پاریس، بزرگترین سه مانع جهان در این رشته است مدال طلا گرفت. در اینلاین برلین نیز مقام اول را کسب کرد. در مسابقات مارشال کاپ که به میزبانی ایران و در باشگاه انقلاب برگزار شد نیز حضور داشت. این مسابقات دو مانع بود و برای اولین بار در ایران برگزار می‌شد و داوران و بازیکنانی از روسیه آمده بودند. حتی یکی از آن بازیکنان روسیه، نفر اول جهان بود. سطح مسابقات خیلی بالا بود.”

“در حین این مسابقات با مسئول فری استایل فدراسیون صحبت کردم. به او گفتم خانم، شما باعث شدید پدرام ملیت خود را عوض کند. من دلم می‌خواست پسرم در مسابقات آلمان و پاریس پرچم ایران را بر روی شانه های خود بیاندازد. من به شما مشکلات و دردها را گفتم  اما درمانی نداشت.”

“در مسابقات مارشال کاپ ایران پدرام رکورد جهان را که پیش از آن در اختیار ایتالیایی ها بود شکست و اکنون در سایت های جهانی این رکورد در اختیار پدرام است. البته این افتخار متاسفانه برای ایران نیست و برای کشور اتریش رقم خورده است. طبق قوانین فدراسیون جهانی به جای حضور در مسابقات آسیایی چین ‌پدرام می‌بایست در مسابقات اروپایی اسپانیا حضور می‌یافت. او در اسپانیا هم مدال طلا گرفت و قهرمان شد.

بعد از آن در مسابقات جهانی بانکوک شرکت کرد و علاوه بر قهرمانی جهان، بهترین رکورد کل مسابقات و جایزه بهترین اسکیت باز زیر ۱۶ سال ۲۰۱۶ را نیز دریافت کرد. سپاستین بنیانگذار این رشته در جهان در مراسم بهترین بازیکن سال خطاب به پدرام گفت: ” این پسر امسال هرکاری خواست کرد. جامی نبود که شرکت کند و طلا نگیرد.” مگر برای پدرام فرقی می‌کرد که جلوی نامش ایران نوشته شود یا اتریش، او همین بازیکن بود و اگر می‌ماند تمام این افتخارات برای کشور من ایران بود.”

*رفتار خیلی بد مسئولان ایرانی در بانکوک

“در بانکوک تیم ملی ایران نیز در مسابقات حضور داشت که رفتار خیلی بدی با ما شد. در لحظه اول با مسئولان و مربیان تیم ایران سلامی کردیم اما بعد از آن دیگر هیچ‌کدامشان نه با من، نه با پدرام و مربی‌اش سلام و حرفی نداشتند، گویی دو دشمن هستیم. می‌گفتند دستور از تهران اینطور صادر شده که هیچ تماسی با هم نداشته باشیم. ما ایرانی هستیم و در یک باشگاه تمرین می‌کنیم، این رفتارها مناسب نبود. البته برخی از ورزشکاران مرام ورزشی خود را حفظ کردند و در گذر هم که شده حال و احوال می‌کردند.”

* پدرام به تنهایی پدرام نشد

“پدرام به تنهایی پدرام نشده است. یک تیم برای ساختن پدرام زحمت کشیده اند، اول خواست و علاقه خود پدرام، بعد حمایت و برنامه ریزی من، سوم مربیانی که داشته و چهارم باشگاهی که در آن تمرین داشته است. این پتانسیل در ایران وجود دارد که ما در ایران امثال پدرام داشته باشیم و بتوانند در سطح اول دنیا حرف برای گفتن داشته باشند. سرمربی تیم ملی ایتالیا در مسابقات قهرمانی اروپا به پدارم گفت: ” تو کاملی، تو بهترینی و من به این زودی نمی توانم بازیکن بسازم که بتواند همانند تو باشد و به پای تو برسد.”

*فدراسیون می توانست بهتر برخورد کند

” فدراسیون می توانست بهتر برخورد کند. به ندرت ورزشکاران از نظر مالی تامین هستند. پدرام از نظر مالی و تمرینی وابستگی به فدراسیون نداشت. با داشتن این ویژگی دو ملیتی کسی نمی توانست او را امر و نهی کند. من تنها خواستم پدرام را رها کنند و او در اختیار من باشد. پیشنهاد از این بالاتر، همه چیز با من و در نهایت در هر مسابقه او را برای کسب مدال خواهم آورد. من ده میلیون تومان تنها برای آنالیز کردن گام به گام او هزینه کردم و پدرام یک سنسور اختصاصی داشت، این در صورتی است که در فدراسیون تنها یک سنسور برای همه ورزشکاران وجود دارد. من به قوانین جمهوری اسلامی ایران کاملا آشنا هستم. در تمام رقابت هایی که پدرام زیر نظر من اعزام شده است بپرسید ببینید چه کرده است؟ من تمام سعی و تلاشم این است که فرزندانم به بهترین نحو به چیزی که در توان دارند برسند. خواهر پدرام آریانا نیز در ۱۲ سالگی عضو تیم ملی اسکیت نمایشی بود. چون در آن رشته امکان رفتن به روی سکوی جهان را نداشت، به فری استایل روی آورد. اکنون در کنار پدرام پا می زند و در سال ۲۰۱۷ او هم همانند پدرام به روی سکو خواهد رفت. اما این بار برای اینکه نمی‌خواهم دوباره درگیر این موضوعات باشم او از ابتدا برای اتریش رقابت خواهد کرد.”

*حمایت اتریش از پدرام

“فدراسیون اسکیت اتریش رشته نمایشی، سرعت و هاکی را دارد اما فری استایل را ندارد و نمی شناسد. برای اولین بار من این رشته را برای آن‌ها توضیح دادم. اما آن ها برای حمایت از پدرام می خواهند با فدراسیون جهانی برنامه‌ریزی کنند و مسابقات قهرمانی اروپایی ۲۰۱۸ را در اتریش برگزار کنند. حتی اگر نشد ورک شاپی در اتریش برگزار می‌شود تا پدرام این رشته را به دیگران معرفی کند. آن‌ها می خواهند با این کار پدرام احساس تنهایی نکند و بداند که کشور اتریش پشت او ایستاده است.”



دیدگاهها بسته شده است.