ابتکار در مراسم روز ملی هوای پاک: معضل آلودگی هوا تنها محدود به کشورهای در حال توسعه نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چالش های محیط زیستی و معضل آلودگی هوا تنها محدود به کشورهای در حال توسعه نیست و تمامی کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است.

به گزارش عرصه،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز ملی هوای پاک با شعار “با هم به سوی هوای پاک” که پیش از ظهر امروز در محل این سازمان با حضور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور برگزار شد، گفت: آلودگی هوا یکی از مهم ترین معضل های محیط زیستی دنیا است تا جایی که مطابق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی از ۸ مورد مرگ و میر در دنیا یک مورد به آلودگی هوا مرتبط است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به همین دلی، آلودگی هوا در کنار خسارت های متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و سلامتی که به کشورها و افراد وارد می کند، از جمله عواملی است که منجر به کاهش طول عمر افراد می شود.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری این موضوع که چالش های محیط زیستی و معضل آلودگی هوا تنها محدود به کشورهای در حال توسعه نیست و تمامی کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است، خاطرنشان کرد: به طور نمونه چین به عنوان کشوری که رشد اقتصادی و توسعه ای بالایی داشته و امروز از جمله کشورهای توسعه یافته دنیا است، به دلیل توجه یک سویه به رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی امروز با چالش بزرگ آلودگی هوا مواجه است که نیم میلیون نفر و ۲۳ شهر چین از جمله پکن را درگیر کرده است.

وی ادامه داد: دهلی نو در هند نیز از جمله آلوده ترین شهرهای دنیا است اما این به معنای این نیست که آلودگی هوا تنها مختص این کشورها است چرا که امروز بسیاری از شهرهای اروپایی نیز با این معضل دچار شده اند تا جایی که امسال آتن، مادرید، پاریس، لندن و بسیاری شهرهای دیگر اروپایی هم آلودگی هوا را تجربه کردندو به همین دلیل که آلودگی هوا محدود به یک کشور یا منطقه نیست و موضوعی فراگیر در دنیا است، هدف گذاری های جهانی در این زمینه در حال انجام است.

ابتکار خاطرنشان کرد: از جمله این هدف گذاری های جهانی، قطعنامه های جهانی مقابله با گرد و غبار است که با ابتکار عمل ج.ا.ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به تصویب رسید و باعث شد تا جریان سازی جهانی برای مقابله با گرد و غبار به عنوان معضلی محیط زیستی صورت گیرد.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر توجه ویژه دولت یازدهم به مسائل محیط زیستی به ویژه حوزه آلودگی هوا، تصریح کرد: اگرچه کیفیت هوا کشور در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲ بهبود پیدا کرده است و در حال حاضر هوای بهتری را تنفس می کنیم اما این معنای رسیدن به نقطه مطلوب نیست و باید به صورت مستمر برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را در کشور اجرا کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش دستگاه های مختلف در اجرا و ثمربخشی برنامه جامع کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: در صورتیکه بخش های مختلف به وظایف خود عمل نکنند یا در اجرای تکالیف خود تعلل داشته باشند، برنامه دچار چالش خواهد شد و سرعت نتیجه گیری آن کمتر خواهد شد.

وی از توافق هسته ای و نتایج مثبت برجام هم گفت و خاطرنشان کرد: در نتیجه همین مذاکرات و توافق، امروز توانستیم در تعامل با کشورهای مختلف از فناوری‌های پاک، تجربیات کشورها و سرمایه گذاری شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های سبز و محیط زیست استفاده کنیم.

ابتکار از غفلت ها و بی توجهی‌های دولت قبل به مسائل محیط زیست و آلودگی هوا گفت و اظهار کرد: با اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا سعی کردیم عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر وضعیت آلودگی در استان‌های مختلف متفاوت است و در برخی شهرها هنوز نتوانستیم به اهداف دست یابیم که البته دلایل مختلفی همچون منابع آلاینده ثابت و گرد و غبار در این وضعیت تاثیر داشتند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو و موتورسیکلت در تهران تردد دارند که بخش مهمی از آن ها فرسوده هستند، اظهار کرد: اگرچه از اول مهر سال جاری توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری محقق شد ولی هنوز در بسیاری از شهرها موتورهای کاربراتوری که در گذشته شماره گذاری شده بودند، در حال تردد هستند.

ابتکار با اشاره به حمایت مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس مجلس، اظهار کرد: تدوین قانون هوای پاک اتفاق مهمی است که در حال حاضر آخرین مراحل خود را در مجلس می‌گذراند و امیدواریم به زودی تصویب و ابلاغ شود تا اقدامات در حوزه کاهش آلودگی هوا سرعت بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری حمایت خوبی نسبت به حفظ محیط زیست داشتند، گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست اقدام موثر و مفیدی بود. دولت نیز گام‌های موثری در زمینه تحقق سیاست‌های کلی محیط زیست برداشته است که امیدواریم با همکاری شرکت‌ها و بخش‌های خصوصی اجرای استانداردها و نظام های محیط زیستی بیش از پیش اعمال شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبیعت ایران، شکننده است، گفت: در شرایط حاضر احتیاج به عزم و اراده جمعی برای حل مشکلات محیط زیست کشور داریم. این عزم در حاکمیت شکل گرفته و باید در بخش‌های خصوصی و مردم نیز ایجاد شود.



دیدگاهها بسته شده است.