نعمت زاده در مراسم روز ملی هوای پاک: استانداردها و شاخص های محیط زیستی زبان مشترک بشریت در همکاری های جهانی است/ حفظ محیط زیست وظیفه صنعت است/ شناسنامه محیط زیستی صنایع صادر می شود/ نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در همکاری های جهانی، اصول و زبان مشترکی وجود دارد که استانداردها و شاخص های محیط زیستی همان زبان مشترک بشریت در همکاری های جهانی است.

به گزارش عرصه،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش ملی روز هوای پاک که پیش از ظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه یکی از ۵ عنصر ضروری برای حیات انسان، هوای سالم و پاک است، گفت: هوای پاک ضرورت زیست سالم و زندگی توام با سلامتی و نشاط است.
نعمت زاده اظهار کرد: بدون شک هوای پاک و سالم بدون مشارکت و همکاری همگانی محقق نخواهد شد زیرا معتقدم که انسان منبع تولید آلایندگی است و قدرت رفع آن را هم دارد و از همین رو می گویم به جای صنعت آلاینده بگویید انسان آلاینده زیرا همان قدر که بشر برای ساخت و توسعه تکنولوژی قدرت دارد، قدرت رفع معایب و آسیب ها و آلودگی های محیط زیستی تکنولوژی را نیز دارد.
شناسنامه محیط زیستی صنایع صادر می شود
این مقام مسئول از تهیه شناسنامه محیط زیستی صنایع در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در تهیه شاخص های ارزیابی صنایع علاوه بر ۶۰ شاخص صنعتی، ۲۰ شاخص محیط زیستی برای صنایع تعریف شده که در نهایت ارزیابی این ۲۰ شاخص محیط زیستی در قالب شناسنامه محیط زیستی صنایع منتشر خواهد شد.
نعمت زاده ضمن تاکید بر این موضوع که حوزه صنعت، حوزه ای علمی و مهندسی است، تصریح کرد: برخورد با مسائل این حوزه همچون مسائل محیط زیستی صنایع نیز باید علمی باشد تا نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
نوسازی ۶۰ هزار تاکسی فرسوده تا پایان سال  
وی با اعلام اینکه روز شنبه ۲ بهمن ماه، ۴۰ هزارمین تاکسی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی کشور با خودرویی نو جایگزین خواهد شد، گفت: از این تعداد حدود ۱۴ الی ۱۵ هزار تاکسی در تهران و مابقی در سایر شهرها و استان های کشور نوسازی شده است.
وی ضمن تقدیر از همکاری خودروسازان، وزارت کشور و معاونت اجرایی رئیس جمهور، ابراز امیدواری کرد: تا انتهای سالجاری، این عدد به ۶۰ هزار تاکسی خطوط حمل و نقل عمومی برسد تا چهره حمل و نقل عمومی کشور دچار تغییر و دگرگونی بسیاری شود.
وی افزود: در زمینه خودروهای عمومی کلان شهرها نیز تصمیماتی گرفته شده است که قرار بود بانک‌ها تسهیلاتی را ارائه دهند که هنوز محقق نشده است. تعویض اتوبوس‌ها بدون پرداخت یارانه شدنی نیست.
حفظ محیط زیست وظیفه صنعت است
نعمت زاده با بیان اینکه بحث محیط زیست جزئی از صنعت است و مسئله تحمیلی و اجباری نیست، اظهار کرد: حفظ محیط زیست و تولید توام با رعایت استانداردهای زیست محیطی وظیفه صنعت است همانطور که تولید خوب، جلب رضایت مشتری و کاهش قیمت جزء وظایف این بخش است.
وزیر صنعت، معدن وتجارت خاطرنشان کرد: اگر مدیری برای حفظ محیط زیست و استانداردهای آن اقدام نکنند مثل این است که درصدی از کار را انجام نداده است.
خودروی ۳ سیلندر کم مصرف به زودی وارد بازار می شود
وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین با اشاره به همکاری دو خودرو ساز بزرگ ایرانی با کشورهای اتریش و آلمان، گفت: این خودروسازان در حال طراحی  و تولید خودروی کم مصرف سه سیلندری هستند که با قدرت موتور ١٦٠ اسب بخار و مصرف سوختی حدود ۵ لیتر به زودی راهی بازار خواهد شد.
تا سال ۹۷، استانداردهای اجباری خودرو به ۸۰ مورد می رسد
نعمت زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۴ مورد استاندارد اجباری برای خودروها در کشور وجود دارد، گفت: قرار است با همکاری سازمان ملی استاندارد این استانداردهای اجباری خودرو تا سال ۹۷ به ۸۰ مورد برسد که شاید برای خودروسازان کمی سخت باشد اما منجر به تولید محصول با کیفیت تر می شود که محیط زیست را نیز حفظ می کند.
وی اشاره ای هم به ارتقا استاندارد خودروها از یورو ۲ به یورو ۴ به عنوان یکی دیگر از اقدام های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ محیط زیست داشت و اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته زمینه تبدیل شدن به استاندارد یورو ۵ برای خودروها فراهم شده و البته هم اکنون تمامی خودروهای وارداتی دارای استاندارد یورو ۵ هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در کنار استانداردسازی خودروها، رایزنی هایی برای تولید سوخت یورو ۵ نیز صورت گرفته است، زیرا در حال حاضر تمام پالایشگاه های کشور به جز یک پالایشگاه، قابلیت ارتقاء و تولید سوخت یورو ۵ را دارند.
توقف ثبت سفارش موتورسیکلت های کاربراتوری از تیرماه سالجاری
نعمت زاده گفت: از تیرماه سالجاری ثبت سفارش موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شده و اکنون بیش از ۱۰۰ نوع موتور انژکتوری مورد آزمایش قرار گرفته و تلاش هایی نیز برای تولید موتور محرکه این موتورها در داخل کشور در حال انجام است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با یادآوری این موضوع که سود بازرگانی خودروهای هیبریدی و برقی از ابتدای سال ۹۳، صفر شده است، اظهار کرد: همچنین همگام با جامعه جهانی دستورالعمل حمایت از ساخت خودروهای برقی و هیبریدی را تدوین و به دولت ارائه کردیم که هنوز به تصویب نرسیده است.
نعمت زاده به مساله باتری در تولید خودروها و موتور سیکلت های برقی اشاره کرد و افزود: فناوری تولید باتری بسیار مهم و نیازمند دقت بسیاری است و بازیافت آن هم باید مورد توجه قرار گیرد تا بعدها چالش های محیط زیستی جدیدی ایجاد نکند و به همین دلیل، جهان به دنبال ارتقاء فن آوری این باتری ها است تا ضمن کاهش قیمت آن ها، حجمشان را نیز کاهش دهد.
وی اشاره ای هم به تولید ۱۵ هزار موتورسیکلت برقی از ابتدای سالجاری در کشور داشت.
این مقام مسئول ضمن یادآوری اقدام مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای به روز رسانی استاندارد خروجی دودکش کارخانه ها و صنایع که در فروردین امسال به تصویب هیات وزیران رسید و اجرای آن نیز آغاز شده است، اظهار کرد: در همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای انتخاب صنعت سبز، اجرای این شاخص نیز لحاظ خواهد شد.
نعمت زاده اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری تمام دست اندرکاران و راهنمایی سازمان محیط زیست کارهای نسبتا موثری برای حفظ محیط زیست انجام داده اما باید بیشتر تلاش کنیم. زیرا در زمینه حفظ محیط زیست در قانون اساسی، قوانین جاری و مصوبات کم نداریم اما مساله اجرای آنها است.
وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت از سال ۹۳ اقدامات زیادی را در حوزه محیط زیست آغاز کرده است، گفت: تدوین، ابلاغ و اجرای نقشه راه ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)، تهیه دستور العمل سیاست های محصول پاک و هدف و همگرایی در تولید محصول برخی از این اقدام ها است.
نعمت زاده افزود: حدود ۳۸ هزار واحد صنعتی در داخل شهرک های صنعتی فعالیت می کنند که حجم زیادی از آنها جزو شرکت های کوچک و ضعیف هستند بنابراین توان مالی و علمی برای حفظ محیط زیست همراه با تولید ندارند از این رو حمایت از آنها یکی از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وی اظهار کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌های صنایع نیز برنامه‌هایی همچون کارهای آموزشی و پایش ۳۰۰ واحد صنعتی را آغاز کرده‌ایم؛ موضوع رصد یا پایش برخط صنایع نیز به طور کامل انجام می‌گیرد و خروجی هوا و آب صنایع به طور کامل کنترل می‌شود.
نعمت زاده اشاره ای هم به سوابق ۵ دهه فعالیت های صنعتی و نفتی خود داشت و گفت: بنده در زمانی که در وزارت نفت مشغول بودم از مرکز تحقیقات شل بازدید داشتم، نکته‌ای برای جالب بود و آن این بود که آنها تأکید می‌کردند ما به دنبال کاهش هزینه تولید نفت و دیگری به دنبال بهبود کیفیت آن هستیم. آنها تاکید می‌کردند که ما می‌خواهیم بهای سوخت ارزان‌تر تمام شود و آن را کیفی‌تر کنیم که مردم نیز رضایت داشته باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ضمن خفظ اقتدار و هویت و عزت ملی باید به سمت جهانی شدن در همه ابعاد برویم چرا که بدون دنیا همانند زندگی در قفس قرار داریم، تصریح کرد: اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید به سمت جهانی شدن برویم؛ باید با دنیا تعامل کنیم و با زبان مشترک سخن بگوییم.
زمانی جهانی بودن محیط زیست را نمی پذیرفتیم
این مقام مسئول با یادآوری اینکه امروز محیط زیست به موضوعی مهم در جهان تبدیل شده است، گفت: ما باید این موضوع را بپذیریم اگرچه اوایل انقلاب ما جهانی بودن محیط زیست را نمی پذیرفتیم و می گفتیم کشورهای توسعه یافته می خواهند بر سر کشورهای در حال توسعه کلاه بگذارند.
نعمت‌زاده با بیان اینکه باید در سطح جهانی برای حقوق خود در حوزه محیط زیست چانه زنی کنیم، افزود: همانطور که در برجام با چانه‌زنی‌ها و مذاکرات زیاد توانستیم حقوق ملت را حفظ کنیم در زمینه محیط زیست هم می توانم و خانم ابتکار هم توانایی این چانه زنی همراه با موفقیت برای کشور را دارند.
وی یادی هم از آیت الله هاشمی رفسنجانی کرد و ضمن تسلیت درگذشت وی، گفت: زمان تدوین پیش نویس سیاست های کلی محیط زیست با خانم ابتکار و محیط زیست چالش هایی داشتیم که با درایت آیت الله هاشمی رفسنجانی رفع شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادی هم از مرحوم تقی ابتکار داشت و گفت: وی تلاش بسیاری برای استانداردسازی صنعت خودرو همراه با حفظ محیط زیست داشت و بر موضوعاتی همچون تدوین شاخص برای احتراق در موتور خودروها تاکید داشت.



دیدگاهها بسته شده است.