اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها برای هفته کتاب

به گزارش عرصه، مهدی رمضانی، معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب و کتاب‌خوانی که دوشنبه (۱۴ آبان‌ماه) برگزار شد اظهار کرد: ایام هفته کتاب خصوصا برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فرصتی است تا فعالیت‌های یک سال گذشته نهاد را در عرصه خدمت به کتابخانه‌ها و کتاب‌خوان‌ها مرور کنیم، هرچند که معتقدیم کم‌کاری صورت گرفته و اگر در زمینه فیزیکی ترویج کتاب‌خوانی فعالیت بهتری صورت می‌گرفت قطعا جلوتر از این بودیم.

او سپس در مرور این اقدامات بیان کرد: در یک سال گذشته جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را داشتیم که برای ما بسیار باعث خرسندی بود که توانستیم بزرگترین اقدام را در حوزه کتاب‌خوانی با محوریت امام رضا (ع) برگزار کنیم. اگرچه در این زمینه تاکنون با نقطه مطلوب‌مان فاصله‌ای جدی داریم، اما این باعث نمی‌شود برای مسیری که پیش‌ رو داریم کم‌کاری کنیم. برای سه‌ ماهه پیش‌ رو در فصل زمستان اقدامات آغازین برای جشنواره رضوی امسال را داریم.

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: همچنین در سالی که گذشت اتمام نخستین دوره آموزشی مهارت قصه‌گویی در ۳۱ استان را داشتیم که نه تنها قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان بلکه قصه‌گویی برای بزرگسالان نیز بود و دومین دوره از این برنامه نیز امسال برگزار می‌شود.

رمضانی با اشاره به کنگره شعر دفاع مقدس به عنوان دیگر برنامه‌ای که نهاد کتابخانه‌ها در سال گذشته برگزار کرد به جشنواره دوسالانه کارتون کتاب نیز اشاره کرد و گفت:  اختتامیه دوسالانه کارتون کتاب امسال همزمان با سالگرد تاسیس نهاد در اسفندماه برگزار می‌شود که دبیری آن برعهده مسعود شجاعی طباطبایی است.

او سپس به طرح بنیادین «با هم بخوانیم» در نهاد به عنوان دیگر فعالیت‌ مهم نهاد در سالی که گذشت اشاره کرد و با بیان این‌که مخاطب این طرح کودکان و نوجوانان هستند، ادامه داد: این طرح یک طرح ترغیب‌کننده برای کتاب‌ خواندن کودکان و نوجوانان در نهاد بوده که خوشبختانه ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد با موفقیت روبه‌رو شده است.

«مدرسه جهادی خواندن» دیگر اقدامی است که رمضانی به عنوان فعالیت مهم نهاد از آن یاد و بیان کرد: اولویت مدرسه جهادی خواندن، مناطق محروم است که آن را با بشاگرد شروع کردیم و مناطق دیگری هم شناسایی شده‌اند که برنامه‌های آن‌ها در دست اقدام است.

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: اولویت‌بخشی به کار جهادی در شهرهای در معرض آسیب اجتماعی از دیگر اقدامات نهاد بوده است که مورد حمایت وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز واقع شده است.

او در ادامه به افتتاح کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این تابستان افتتاح کتابخانه مرکزی بروجرد را داشتیم و در ادامه کتابخانه مرکزی مشهد در خراسان رضوی در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

مهدی رمضانی درباره اقدامات در دست انجام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب و کتابخوانی امسال اظهار کرد: برنامه امسال را با کمی تعجیل آغاز کردیم و از آن‌جایی که این شروع توام با اربعین حسینی بود توانستیم چهار کتاب با موضوع سیدالشهدا (ع) را به تمام کتابخانه‌های عمومی ارسال کنیم که این کتاب‌ها اعم از «حسینی باش»، «به سفارش مادرم»، «ستون ۱۴۵۳» و «به صحرا شده‌ام عشق باریده بود» هستند.

او سپس افزود: برنامه هفته کتاب را در روز چهارشنبه ۲۳ آبان‌ماه با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب آغاز می‌کنیم. همچنین امسال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بحث کاشان، پایتخت کتاب ایران نیز مشارکت داشت. رونمایی از سند «اخلاق با کتاب» نیز از دیگر برنامه‌های نهاد در هفته کتاب امسال است. ارسال کتاب و اهدا و ارسال اسباب‌بازی به مناطق محروم نیز از دیگر اقدامات ما بوده که انجام شده است.

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان این‌که یکی از اتفاقات مهم برای خانواده نهاد در روز ۲۴ آبان‌ماه این است که برنامه‌ای منسجم برای اعضایی که در کتابخانه‌ها خدمت می‌کنند داریم، اظهار کرد: معرفی و تقدیر این اعضا به عنوان برگزیده‌های نهاد در کتابخانه‌ها خود یک فرآیند مفصل و طولانی است. همچنین کتابخانه برتر را به همراه تمام کارکنان آن مورد تقدیر قرار می‌دهیم و این تقدیر از خدمت‌کنندگان و کتابخانه برتر شامل تمامی کتابخانه‌های نهادی و آن‌هایی است که با نهاد مشارکت دارند.

رمضانی همچنین به انتشار قطعاتی از یک آلبوم موسیقی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی امسال اشاره کرد و گفت: قطعاتی از آلبوم موسیقی برای کودکان با موضوع کتاب در هفته کتاب منتشر می‌شود. همچنین فراخوان جشنواره «هدهد سفید» که مخاطب آن نوجوانان مخاطب کتاب هستند به زودی انتشار می‌یابد. نشست تخصصی آینده‌نگاری کتابخانه‌های عمومی کشور که به لحاظ تخصصی اتفاق مهمی است نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌ روی نهاد است.  

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه به آغاز جشنواره خاطره‌نویسی کتاب‌خوان‌ها اشاره کرد و درباره آن گفت: این جشنواره امسال در دومین دوره خود برگزار می‌شود که یک نقطه تعامل بین کتابدارها و اعضای کتابخانه است.

رمضانی سپس درباره برنامه‌های استانی هفته کتاب امسال گفت: همه استان‌ها برنامه گرامیداشت را خواهند داشت، اما ما در روز ۲۴ آبان‌ماه در همه استان‌ها برنامه نداریم و از ۲۰ آبان‌ماه این برنامه از استان گیلان شروع می‌شود و ۳۰ آبان‌ماه با شش استان پایان می‌یابد.

او همچنین به عنوان اقدام دیگر نهاد به افتتاح کتابخانه‌ها در شهرها و روستاهای مختلف اشاره و بیان کرد: در هفته کتاب ۱۳ افتتاح قطعی خواهیم داشت که همه چیز در این کتابخانه‌ها مهیا شده است و فقط باید افتتاح صورت گیرد. همچنین ۱۲ کتابخانه در معرض افتتاح هستند و سه جابه‌جایی کتاب از مکان بد به مکان خوب داریم. در روز ۲۴ آبان‌ماه نیز در سراسر کشور عضویت در کتابخانه‌های عمومی نهاد برای همه به صورت رایگان است.

معاون توسعه و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سپس با تاکید بر استفاده از ظرفیت رسانه‌ای در هفته کتاب، به پخش مجموعه انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» در هفته کتاب از شبکه‌های سیما اشاره کرد و گفت: چند تیزر هم با همین موضوع که چرا کتاب نمی‌خوانیم در دست اقدام برای انتشار است و در هفته کتاب در شبکه‌های سیما با کتاب‌خوان‌هایی که موفق بوده و به نسبت دیگران وجه تمایزی دارند صحبت خواهد شد.

او در پایان در پاسخ به سوال عرصه درباره وضعیت خرید مجله‌های ادبی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: چون نهاد عمومی است سعی می‌کنیم از هر چیزی که آن را به سمت خصوصی شدن می‌برد دوری کنیم، اما همچنان هم خرید مجلات توسط نهاد کتابخانه‌ها و ارسال آن‌ها به کلیه کتابخانه‌ها انجام می‌شود. هرچند که وقفه کوتاهی به مدت یک ماه در این کار به‌وجود آمده بود اما از ماه آینده باز هم مجلات خریداری و ارسال می‌شوند و تا کنون تمام مجلات شش ماهه اول سال با موضوعات مختلف به کتابخانه‌ها ارسال شده‌اند. حتی مجلات اختصاصی کشاورزی را به روستاها ارسال کرده‌ایم. 



دیدگاهها بسته شده است.