ابلاغ دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی به استانها در دی‌ماه

به گزارش عرصه، مهدی فیض در نشستی خبری که به مناسبت هفته قرآن، عترت و نماز ترتیب داده شده بود با بیان اینکه در دوره جدید وزارت آموزش و پرورش دکتر دانش برنامه‌هایی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کردند گفت: بخش ششم فعالیت‌های ارائه شده مربوط به فعالیتهای فرهنگی و تربیت بدنی است که ۵ برنامه مربوط به معاونت پرورشی می‌شود.

وی افزود: مجموعه فعالیت‌هایی را باتوجه به اهداف وزیر جدید تنظیم کرده‌ایم تا به تحقق برنامه‌های دکتر دانش کمک کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نخستین شعار ما این است که پرورش مقدم بر آموزش و در عین حال آموزش مقدمه پرورش است گفت: در واقع بدون یک آموزش هدفمند، پرورش محقق نمی‌شود.

فیض ادامه داد: دومین شعار ما این است که مربی و معلم شایسته پایه و رکن تربیت دانش آموزان است. کار اصلی آموزش و پرورش شناسایی افراد توانمند و تقویت نقاط قوت آنهاست تا به محور مدارس تبدیل شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شعار سوم ما این است که تربیت در تمام سطوح باید مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و قرآنی باشد عنوان کرد: باید نهایت سعی خود را داشته باشیم که الگوها و روش‌های ما برگرفته از آموزه‌های قرآنی و سیره ائمه اطهار باشد و در تمام وزارتخانه عمیق تر دنبال شود.

وی تقویت فعالیت‌های مدرسه محور را چهارمین شعار دانست و گفت: فعالیت‌ها نباید جنبه خشک بخشنامه‌ای پیدا کنند، ما باید خطوط کلی را ترسیم کنیم و قدرت اختیار را به دست مدرسه بدهیم و دانش آموز محور فعالیت‌ها باشد.

وی به تدوین طرح های ساختاری مطالعاتی عملیاتی در حوزه پرورشی اشاره کرد و گفت: باز مهندسی ساختاری ستاد معاونت و بازمهندسی سازمان دانش آموزی از این جمله هستند. سازمان دانش آموزی باید محور تمام فعالیت‌های دانش آموزی باشد.

فیض افزود: یک تقسیم کار ملی را سعی می‌کنیم با کمک تشکل های دانش آموزی انجام دهیم و به اهداف کلان دست یابیم. دو شورا در حال شکل گیری است که شورای پیشکسوتان تعلیم و تربیت یکی از آنهاست و وظیفه شان تبیین مدل‌های مفهومی در حوزه تربیت اسلامی است و دومین شورا، شورای امور تربیتی است که وظیفه اش بازخوانی و نقد و تجدیدنظر در حوزه طرح ها و برنامه‌های پرورشی است که این دو شورا دی ماه تشکیل خواهند شد.

وی به انجام طرح های مطالعاتی نظیر استخراج الگوی دانش آموز شایسته در تراز انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: باید فعالیت‌هایی به صورت مهندسی معکوس در تمام مقاطع طراحی کنیم. برای تحقق این امر به الگوی مربی شایسته نیاز داریم که مبنای آموزش‌های ضمن خدمت و گزینش‌ها و فعالیتهای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد.

سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به وجود ۱۱۰۰کانون فرهنگی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از برنامه های مطالعاتی ما بازتعریفی از این کانونهاست؛ این کانون ها می‌توانند به عنوان مدرسه تکمیلی فعالیت کنند و به دنبال بازتعریفی از کانونهای فرهنگی هستیم.

وی افزود همچنین ۷۵۰ دارالقران داریم که باید بازتعریفی از فعالیت آنها صورت بگیرد.

فیض به بیان مصادیقی از برنامه‌های عملیاتی پرداخت و گفت: ایجاد سازوکار جذب نیروهای جوان و خوش فکر برای جوان سازی نیروهای تربیتی در سطح مدارس را دنبال می کنیم.

طرح شبکه اجتماعی دانش‌آموزان با سرعت کمی پیش می‌رود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه های ویژه خود به منظور تحقق اهداف وزیر آموزش و پرورش گفت: ایشان معتقد است باید سازوکاری تعریف شود که همه فعالیت‌های مدارس با نگاه تربیتی همراه باشد. وزیر به کمرنگ شدن مرزبندی میان فعالیتهای آموزشی و پرورشی تاکید دارد که برای تحقق آنها تلاش می‌کنیم.

فیض با بیان اینکه برنامه‌هایی چون شبکه اجتماعی دانش آموزان را با سرعت پایین پیش می‌بریم تا مدل مفهومی تربیتی تدوین شود، عنوان کرد: این برنامه‌ها در ادامه ذیل این الگو قرار می گیرند و در صورت لزوم تجدیدنظر می‌شوند.

ابلاغ دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی به استانها در دیماه

وی درباره هدایت تحصیلی نیز گفت: هدایت تحصیلی بحث پر سروصدایی در سال گذشته بود، آسیب شناسی انجام شده و ۲۰ آسیب شناسایی شده است. برنامه‌هایی برای هدایت تحصیلی داریم و سعی کردیم در دستورالعمل جدید این آسیب ها را رفع کنیم. برنامه جامعی در این خصوص در حال تدوین است و امیدواریم بتوانیم دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی را دی ماه به استانها ابلاغ کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افراد پرتجربه‌ای در سطح ستاد داریم و مطالعات خوبی در خصوص فعالیتهای پرورشی و فرهنگی انجام شده است گفت: در تمام فعالیتها باید نگاه بلند مدت داشته باشیم. باید از فعالیت ای عجولانه و مقطعی و موضعی فاصله بگیریم، اگر ریل گذاری مناسبی صورت بگیرد می تواند برای آینده هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی درباره آسیبهای اجتماعی در مدارس نیز گفت: آسیب های اجتماعی پیامد یکسری مشکلات هستند. یکی از راهکارهای پیشگیرانه این است که آموزه های تربیتی خود را با دقت بیشتری تدوین و ترویج کنیم. هنوز با آموزه های پیشگیرانه فاصله زیادی داریم که بخشی به ضعف برنامه‌های ما بازمی گردد، بخشی به ضعف نیروی انسانی باز می گردد و بخشی متاثر از محیط بیرون آموزش و پرورش است.

فیض ادامه داد: همه دستگاه‌ها باید دست به دست یکدیگر بدهند و برای حل آسیب های اجتماعی تلاش کنند.

نتایج تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس هنوز اعلام نشده است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس اظهار کرد: مطالعه پیرامون تعطیلی پنجشنبه ها بر عهده پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است و هنوز نتایج آن را به ما اعلام نکرده اند.

برگزاری هفته قصه‌گویی از ۲۸ آذر

وی در پایان از برگزاری هفته قصه گویی از ۲۸ آذر تا چهار دی ماه خبر داد و گفت: با توجه به مقارن شدن ایام ولادت پبامبر اکرم(ص) و آیین ملی شب یلدا این برنامه را اجرا می‌کنیم و معرفی شخصیت برجسته پیامبر اکرم(ص) و برجسته کردن آرمان رحمانی اسلام با تکیه بر جهان بدون خشونت و ترویج قصه‌گویی در مدارس از جمله اهدافی است که دنبال می‌کنیم.



دیدگاهها بسته شده است.