وقتی باب اسفنجی با پوستر فجر عکس می‌گیرد!

به گزارش عرصه، پوسترهای طراحی‌شده برای جشنواره‌های فجر در رشته‌های مختلف از فیلم و تئاتر گرفته تا هنرهای تجسمی و موسیقی همیشه واکنش‌های زیادی را به همراه داشته‌اند. این پوسترها در بیشتر موارد به‌دلیل طراحی ضعیف و استفاده نکردن از امکانات رشته گرافیک برای به سرانجام رساندن طرح نهایی، گویا نبودن پوستر، نامفهوم بودن آن و همچنین بی‌ارتباط بودن با هدف جشنواره همیشه مورد انتقاد هنرمندان و کارشناسان هنری بوده‌اند.

گاهی این انتقادها و واکنش‌ها به حدی بوده که مسؤولان جشنواره مجبور شده‌اند پوستر طراحی‌شده را کنار بگذارند و سفارش دیگری به هنرمند بدهند. این موضوع نشان می‌دهد که پوسترها هنوز هم به‌عنوان ویترین بیرونی یک رویداد یا محصول مورد توجه مخاطبان هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

جشنواره‌های فجر، مهم‌ترین جشنواره‌های هنری در رشته‌های مختلف هستند و بزرگترین گردهمایی هنرمندان در این رویدادها اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، پوسترهای طراحی‌شده برای آن‌ها بیش از سایر جشنواره‌ها و رویدادهای هنری مورد توجه قرار می‌گیرد.

چند روز پیش، پوستر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد. پوستری که با توضیحات طراحش حاصل کار یک تیم است و در آن از المان‌های مختلفی برای رساندن مفهوم تئاتر استفاده شده است. مهم‌ترین ویژگی این اثر، قسمتی از طراحی آن است که مانند یک نقاب هر کسی می‌تواند پشت آن قرار بگیرد. همین ویژگی باعث شد این پوستر در فضای مجازی دستمایه شوخی و طنز هم قرار بگیرد و شخصیت‌های انیمیشنی معروف پشت پوستر جشنواره تئاتر فجر قرار بگیرند!

شوخی با پوستر جشنواره تئاتر فجر

عباس محبوب – طراح پوستر جشنواره تئاتر فجر – در گفت‌وگو با عرصه اظهار کرد:‌ ما تمام سعی‌مان را کردیم که در این پوستر به مفهوم واقعی تئاتر برسیم. سال گذشته هم طراحی پوستر جشنواره با ما بود و بازخوردها و واکنش‌های خوبی را شاهد بودیم. امسال هم تمام سعی‌مان را در گروه هنری‌مان به کار گرفتیم.

او ادامه داد: این پوستر قطعا حاصل یک کار گروهی است. در این نوع کارها نمی‌توان اثر را به شخص خاصی نسبت داد. در مراحل ایده‌پردازی هر کسی کاری برعهده می‌گیرد.

محبوب همچنین با اشاره به انتقاد قباد شیوا (گرافیست) نسبت به رنگ سرد پوستر، اظهار کرد: در پوستر بخش «فجر پلاس» جشنواره (که هنوز منتشر نشده)، رنگ مکمل این رنگ به کار گرفته شده که گرم است و وقتی این دو پوستر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، خودشان را نشان خواهد داد.

به گفته او، در طرح اصلی پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال علاوه بر این‌که نماد شادی و غم و نقاب تئاتر وجود دارد، عدد ۳۵ هم به نشانه سی‌وپنجمین دوره جشنواره دیده می‌شود و طرح اسلیمی ایرانی هم پایه و اساس آن بوده است.

فرزاد ادیبی – طراح و گرافیست – نیز درباره محاسن و معایب این پوستر به عرصه گفت: این پوستر، پوستری حرفه‌ای است و به ظاهر از سلامت یک اثر گرافیک برخوردار است، اما نقاب یا برقعی که روی چشمان پرسوناژها قرار گرفته و شاید نوشته «سی و پنج» باشد، هنوز جا نیفتاده و جای کار دارد و از طرفی این فرم در نگاه اول خیلی خودش را به مخاطب تحمیل می‌کند.

او ادامه داد: نوشته یا تایتل اصلی پوستر چینشی دارد که در نگاه نخست مستحکم به نظر می‌آید، اما از نظر خوشنویسی و اصول لی‌آوت، بویژه در چینش نقاط هنوز خام است. اصولا در کار گرافیک با نستعلیق باید هم خوشنویسی را شناخت و هم اصول گرافیک را.

ادیبی همچنین اضافه کرد: این پوستر برای انتقال حس و حال یک جشنواره گویا نیست. گرچه ممکن است نمونه‌های مشابه خارجی این نوع برخورد را با جشنواره‌های فیلم دیده باشیم، اما حرکت نویی نیست و از تمام امکانات یک پوستر به‌عنوان یک رسانه بهره نبرده است.



دیدگاهها بسته شده است.