اجازه ندهیم سرمایه‌گذار با مجهولات متعدد روبه‌رو شود

به گزارش عرصه، مرتضی رحمانی‌موحد که زهرا احمدی‌پور ـ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در سفر به استان قم برای شرکت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این منطقه همراهی می‌کرد، گفت: امیدواریم با تکیه بر ظرفیت‌هایی که در قم وجود دارد بتوانیم توزیع ثروت، درآمد، اشتغال و نشاط را در این استان افزایش دهیم. گردشگری مذهبی قم رویکردی است که دقیقا با سیاست‌های ابلاغی ستاد اقتصاد مقاومتی که شامل مشارکت عمومی و آگاهی بخشی و حضور مؤثر نهادها در توسعه استان می‌شود، همخوانی دارد.

او با تاکید بر لزوم تعریف این محوریت (گردشگری مذهبی) براساس ظرفیت‌های ترکیبی در استان برای ماندگاری بیشتر گردشگر، اظهار کرد: اگرچه مدیریت عالی استان به این موضوع توجه دارد و کمک‌های لازم را انجام می‌دهد، اما نباید اجازه دهیم مجهولات افزایش پیدا کند و سرمایه‌گذار با مجهولات متعدد روبه‌رو شود.

وی گفت: در دولت تدبیر و امید برای حل این مجهولات ساختارهایی پیش‌بینی شده است، به عنوان مثال رویکرد استفاده از ظرفیت‌های کویر در این استان، هم در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری وجود داشت و هم رییس جمهور و مجموعه دولت بر این مسأله تأکید دارند. ما معتقدیم در این بخش می‌توانیم توسعه بیشتری داشته باشیم تا زنجیره‌ خدمات در حوزه گردشگری تکمیل شود.

رحمانی‌موحد در ادامه اظهار کرد: نمی‌توانیم فقط روی یک بافت محدود و قسمت مرکزی شهر قم تمرکز کنیم. اگر بخواهیم همه‌ بخش‌های استان از حضور گردشگران بهره‌مند شود باید زیرساخت‌ها را متناسب با ظرفیت‌ها در همه بخش‌ها توسعه دهیم تا بتوانیم مشارکت بخش عمومی و سرمایه‌گذاران را بالا ببریم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: خوشبختانه مدت زمان ماندگاری گردشگران در قم در مقایسه با قبل افزایش یافته و از چند ساعت به تقریبا یک روز رسیده است. همچنین مقاضیان بوم‌گردی‌ها و متقاضیان استفاده از ظرفیت‌های پذیرایی محلی بیشتر شده‌اند. در نتیجه باید حمایت‌های خود را افزایش دهیم زیرا این حمایت‌ها مجموعه‌ مهمان‌نوازی و ماندگاری را در استان قم ارتقا می‌دهد.

یک ترم جدید برای دولت

سعید شیرکوند، معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که در این نشست حاضر بود، یادآور شد: در دوره‌ای کشور، دولت، مجلس و مردم هر کدام کار خود را انجام می‌دادند، اما ناگهان فضا و شرایط تغییر کرد و اتفاقاتی رخ داد که مقام معظم رهبری “اقتصاد مقاومتی” را ابلاغ فرموند. در نتیجه یک ستاد فرماندهی برای پیگیری‌های این مطالبه ایجاد شد و یک ترم جدید در دولت به وجود آمد که خط مشی و عملکرد متفاوت برای دستگاه‌ها ایجاد می‌کرد. به همین دلیل در استانداری‌ها تعیین تکلیف شد و برای دقت بیشتر، هر کدام از اعضای دولت مسؤولیت چند دستگاه را بر عهده گرفتند.

او در تعریف «اقتصاد مقاومتی» بیان کرد: اقتصاد مقاومتی، یک اقتصاد ریاضتی، اعانه‌ای، توهمی یا زاری و ندبه نیست، بلکه در این بحث باید مشکلات، شرایط و توانمندی‌ها را بررسی کرد تا در همه حوزه‌ها یک قدم جلوتر برویم. در واقع باید یک خروجی برای مسائل پیدا کرد تا مشکلات کمتر شود.

شیرکوند در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر نگاه و جهت توجه‌ها در این زمینه، به همه‌ مدیران کارگروه‌های حاضر در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم، گفت: معاون اول رییس‌جمهور با تقسیم‌بندی استان‌ها بین مسؤولان دولتی، بررسی وضعیت استان قم و همدان را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپرد. بنابراین اگر هر کدام از کارگروه‌ها نیاز به دستور از مرکز داشته باشند باید اعلام کنند.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به حاضران تاکید کرد: در جلسات آینده این ستاد باید همه قدم‌ها شناسایی شوند تا ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرند.

به گزارش عرصه، سعید شیرکوند درحالی این صحبت‌ها را مطرح کرد که حاضران در این نشست مشکلات متعددی را که به سرمایه‌گذاری مربوط می‌شد مطرح کردند، اما معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جای ارایه راهکار برای این مشکلات، ترجیح داد به بیان صحبت‌های کلی‌تر که به نوعی تکرار حرف‌های احمدی‌پور بود، بپردازد.



دیدگاهها بسته شده است.