افزایش سالن‌های تئاتر معلولان در اصفهان

به گزارش عرصه، انوشیروان محسنی بندپی در اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان امیدآفرین با اشاره به اینکه چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان (امیدآفرین) در تداوم برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری همه ساله به همت سازمان بهزیستی برگزار می‌شود، اظهار کرد: کیفیت این دوره از جشنواره با حضور گروه‌های مختلف هنری در بعد خارجی و داخلی یک ویژگی منحصر به فرد به لحاظ کمی و کیفی به جشنواره داده است.

وی با بیان اینکه چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان به رویداد پرافتخار و امیدآفرین برای جامعه معلولان کشور مبدل شده است، افزود: رکن اصلی تئاتر معلولان توانمندی بازیگر در اجرای نقش خودش است و بیشترین نقش پذیری افراد دارای معلولیت سبب بروز تخلیه حالات روحی و روانی آن‌ها می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور در راستای کاربردی کردن هنر برای توانبخشی و توانمندسازی گروه هدف خود تنها به تئاتر بسنده نکرده است، گفت: معتقدیم تأثیرگذاری تئاتر در لایه‌های اجتماعی جامعه و علاقمندی گروه‌های مختلف جامعه به این رشته را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر موجب رقابت بین جامعه معلولان داخلی و خارجی می‌شود.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه روز سوم دسامبر برابر با ۱۳ آذر روز معلولان نام گذاری شده است، اضافه کرد: در اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر معلولان رییس جمهور در پیامی گفته است”روز جهانی معلولان روزی است که همه اندیشه می‌کنیم چگونه زندگی با کرامتی برای معلولان فراهم کنیم و تا به امروز چقدر در دیدن توانمندی‌های معلولان کوشا بوده‌ایم. همچنین از همه نهادهای خیریه و سازمان‌های جامعه مدنی که مسؤولیت اجتماعی خویش را ایفا کرده‌اند، تشکر می‌کنم و امید است تلاش‌های معطوف به سیاست گذاری و بازنگری قوانین برنامه‌های اجرایی و عملی شدن اقدامات طراحی شده، با پیمودن مسیر رشد و توانمندی اقتصادی جامعه ایران نیز همراه شده و زمینه‌ای فراهم شود تا دولت و جامعه در کنار یکدیگر شرایط بهتری برای زندگی معلولان کشور فراهم آورند”.

وی با اشاره به روند تحولات دولت تدبیر و امید در رسیدگی به وضعیت معیشت معلولان، ادامه داد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی در این خصوص در دولت تدبیر و امید سه رویکرد را در نظر دارد. نخستین رویکرد تلاش و کوشش برنامه ریزی شده در پیشگیری از معلولیت با حمایت دولت و مجلس و با موضوع غربالگری و مشاوره‌های ژنتیکی قبل از ازدواج، رویکرد دوم توانمندسازی معلولان و فراهم کردن شرایط و خدمات برای حضور آنها در جامعه و سومین رویکرد ایجاد خدمت تخصصی و کارشناسی شده برای معلولان است.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مناسب سازی فضاهای شهری اولویت نخست و اساسی برای معلولان در همه دستگاه‌های اجرایی است، گفت: اولین معضل برای نبود حضور معلولان در جامعه فضاسازی نامناسب است. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظف هستند محیط و فضاهای شهری و روستایی را برای حضور بیشتر آنها در جامعه فراهم کنند.

محسنی بندپی اضافه کرد: جشنواره امسال ویژگی‌های منحصر به فردی داشت که آن را از دیگر جشنواره‌های قبلی متمایز می‌کند. از جمله این ویژگی‌ها همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان اصفهان در برگزاری جشنواره، شور و هیجان وصف ناپذیر معلولان، همت اساتید و داوران و حضور پیشکسوتان عرصه هنر و سینما بود.

وی خاطرنشان کرد: امید می‌رود با تلاش‌های دولت تدبیر و امید در روند تغییر و اجرای قانون حقوق معلولان در زمینه بیمه و درمان و معیشت آنها، اقدامات اساسی صورت گیرد تا استعدادهای نهفته معلولان شکوفا شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هفت هزار دانش آموز استثنایی در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، گفت: باید زمینه رشد فکری و تخصصی این دانش آموزان را در جامعه فراهم شود.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور وظیفه دارد تا تمام نیازهای معلولان را فراهم کند، گفت: یکی از نیازمندی‌های حضور معلولان در عرصه تئاتر وجود سالن‌های متعدد است. در این راستا سازمان بهزیستی در نظر دارد با کمک استانداری اصفهان با ۵۰ درصد تملک دارایی استان و ۵۰ درصد توسط سازمان بهزیستی کشور شمار سالن‌های با کیفیت در این استان را افزایش دهد.

به گزارش عرصه؛ در این مراسم از تمبر تئاتر معلولان توسط رییس سازمان بهزیستی کشور رونمایی شد.



دیدگاهها بسته شده است.