مهمترین اخبار اجتماعی عرصه در روز چهارشنبه

به گزارش عرصه، ۱۷ آذرماه یکی دیگر از روزهای پرخبر سرویس اجتماعی عرصه بود؛ مهمترین‌های امروز از میان خبرهای مخابره شده تا این لحظه به شرح زیر است:

وضعیت مبهم ایمنی مدارس و مهدهای کودک

موضوع  امنیت در فضاهای عمومی شهر در گفت وگو با معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران بررسی شد  و گفت: اخیرا مشاوران سامانه  HSE (بررسی شاخص‌های بهداشتی،ایمنی و محیط زیست)در مورد بررسی شاخص‌های ایمنی مراکز عمومی مثل مدارس،مهد کودک،سینماها و… مطالعه و بررسی دقیقی انجام داده‌اند و اطلاعات احصا شده نشان داده است که تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های عمومی شهر از نظر بهداشتی،ایمنی و محیط زیست وضعیت رضایت بخشی نداشتند افزود: با این حال تلاش می شود عیوب اساسی رفع شده و در پروژه‌های جدید نیز حتما نماینده این سامانه HSEبه عنوان ناظر حضور خواهد داشت.

آباد  با بیان اینکه وضعیت بهداشتی،ایمنی و محیط زیست سینماهای شهر بهتر از مهدکودک‌ها اعلام شده است گفت: متاسفانه آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها  اجازه ورود به کارشناسان را ندادند و برهمین اساس اطلاع درستی نداریم و  نمی‌توانیم در تصمیم گیری‌هایی که در راستای کمک به این سازمان‌ها انجام می‌گیرد انتخاب درستی داشته باشیم.

آغاز ثبت‌نام طرح ترافیک ۹۶ از فردا

مصطفی قنبرنژاد مدیر واحد صدور آرم سازمان ترافیک شهرداری تهران،  با اعلام آغاز ثبت نام طرح ترافیک ۹۶ از فردا پنجشنبه گفت: متقاضیان می‌توانند از تاریخ ۱۸ آذرماه (فردا) تا ۳۰ آذر با مراجعه به سایت اینترنتی www.tehran.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام طرح سالانه ترافیک اقدام کنند.

وی  با بیان اینکه از شهروندانی که در محدوده مرکزی شهر فعالیت کمتری دارند درخواست می‌شود که برای تردد، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند گفت: در عین حال به مانند سنوات قبل  آمبولانس‌های اورژانس تهران، خودروهای آتش نشانی، خودروهای نظامی ، اتوبوس‌های شرکت واحد تهران و همچنین تاکسی‌ها که تمام یا بخشی از مسیر آنها در محدوده طرح ترافیک قرار دارد نیازی به دریافت آرم طرح ترافیک ندارند اما سایر خودروهای عمومی و امدادی نیاز به کسب مجوز دارند و در غیر این صورت ورود آنها به محدوده تخلف محسوب می‌شود.

مجتمع‌های تجاری باید پیوست ترافیکی داشته باشد

ناصر امانی  معاون شهردار تهران گفت: از منظر شهرسازی ساخت مجتمع‌های تجاری یا مال‌ها در قالب طرح تفصیلی پیش‌بینی شده به طوری که ساخت ۴۰ مجتمع تجاری در ۴۰ نقطه شهر تهران برای تامین نیازهای مردم ساکن هر منطقه پیش بینی شده است تا مردم همان منطقه بتوانند نیازهای خود را تامین کنند و ناچار نباشند بین مناطق تردد کنند. لذا اصل دادن مجوز برای ایجاد چنین مجتمع‌هایی اشکال ندارد و در طرح تفصیلی نیز پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: البته توزیع ساخت چنین مجتمع‌هایی باید به صورت منطقی باشد یعنی همزمانی که در شمال و غرب شهر این مجتمع‌ها ساخته می‌شوند سرمایه گذارانی نیز برای ایجاد چنین مراکزی در جنوب و مرکز شهر وجود داشته باشند تا مردم مجبور نشوند برای تامین نیازهای خود به غرب و شمال شهر مسافرت کنند.

ابلاغ اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی دارو، جهت کمک به بیماران بی‌بضاعت

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به منظور حمایت از بیماران بی‌بضاعت در تامین هزینه دارو در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی، اعتباری حدود ۶۰ میلیارد تومان را ابلاغ کرده‌ایم که این کمکی فراتر از تفاهم‌نامه‌ با سازمان‌های بیمه‌گر است.

دیناروند اضافه کرد: در سال ۹۵ میزان پرداختی مردم در این فهرست حدود ۱۲ درصد بوده و این در حالی است که این رقم در سال ۹۲ (قبل از تفاهمنامه مذکور) ۴۵ درصد بوده است، میزان پرداختی بیماران را به شکل بسیار محسوسی کاهش داده‌ایم و اعتبارش نیز تامین شده است، اعتبار این تفاهم‌نامه حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، بنابراین با توجه به حجم پرداختی وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر، میزان پرداختی مردم حدود ۱۰ درصد از کل مبلغ یعنی چیزی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: به نظر ما اکثر بیماران این پوشش را دریافت می کنند، البته گاهی پیش می آید که پزشکی دارویی را که خارج از فهرست دارویی کشور است را برای بیمار تجویز می کند که این موضوع هزینه های سنگینی را برای بیمار در بر دارد و این تقبل پرداخت هزینه مابه التفاوت اغلب نارضایتی ایجاد می کند. گاهی اوقات نیز پیش می آید دارویی که در فهرست است در داخل تولید می شود و به این ترتیب این دارو مبنای حمایتی نیز دارد.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار “دارو”/ جریمه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها

دکتر سید حسن هاشمی  درباره نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر حوزه تامین دارو گفت: تا این لحظه تغییر نرخی برای داروهای وارداتی نداشته‌ایم و امیدواریم که پیش بینی مسئولان بانک مرکزی به واقعیت بپیوندد و هفته آینده نرخ ارز متعادل شود؛ همانطور که در هفته گذشته نیز این موضوع را شاهد بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات نرخ ارز مشکلی برای وزارت بهداشت جهت تامین دارو به وجود آورده است یا خیر؟ گفت: مشکل عمده برای کسانی است که به ما جنس فروخته‌اند و این در حالیست که نتوانسته‌اند تا کنون مطالبات‌شان را از بیمه‌ها دریافت کنند و واقعا در حقشان ظلم شده و می‌شود؛ چرا که با نرخ دلار یک سال گذشته و دلار ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ به ما جنس فروخته‌اند، اما اکنون باید دلار را با نرخ بالاتر خرید کنند.

وی ادامه داد: البته قانونگذار در این زمینه پیش بینی‌هایی را انجام داده است، به طوریکه اگر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات آنها تاخیر داشته باشند، باید جریمه دیرکرد پرداخت کنند. بر اساس قانون بیمه‌ها باید حداکثر طی سه ماه مطالبات را بپردازند و در غیر اینصورت مشمول جریمه می‌شوند.

بهترین سن اعلام فرزند خواندگی به کودک/پیگیری اعطای تابعیت به کودکان دارای مادر ایرانی

محمد نفریه مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی،  افزود: بهتر است در سن ۸ یا ۹ سال به بالا به کودکان گفته شود که در بهزیستی زندگی می‌کرده‌اند و  خانواده‌ای وی را به عنوان فرزندخوانده پذیرفته است. این موضوع باید به صورت قصه و بازی به کودکان گفته شود زیرا در غیر این صورت اگر بزرگتر شوند و به یک باره از راه های گوناگون این موضوع به گوششان برسد دچار ناسازگاری، فراز از منزل و یا آسیب های مختلفی می شوند و به همین دلیل باید این موضوع به فرزندان گفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: عنوان کردن موضوع فرزندخواندگی باعث نمی شود که میان فرزند و والدین فاصله بیفتد و عوارض آن بسیار کمتر از عنوان ناگهانی این موضوع است.

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی هم چنین با بیان آنکه زمان طلایی فرزند خواندگی ۳ سال اول زندگی است و معمولا در این ۳ سال دغدغه چندانی برای اخذ شناسنامه برای این دسته از کودکان نداریم، تصریح کرد: پس از این ۳ سال چنانچه کودکی وارد مرحله فرزندخواندگی نشود یا به دلایل مختلف قابل واگذاری نباشد؛ در صورتی که در مراکز بهزیستی بماند و فاقد شناسنامه باشد از طریق قوه قضائیه و ثبت احوال برای آنها شناسنامه گرفته می‌شود، این در حالیست که اگر خانواده آن‌ها شناسایی نشده یا والدینشان مجهول باشند؛ با اسامی فرضی شناسنامه‌شان اخذ خواهد شد. 

وی همچنین در خصوص اقدامات سازمان بهزیستی در خصوص کودکان فاقد شناسنامه به طرح موضوع کودکان دارای مادر ایرانی و پدرتبعه بیگانه در جلسات کمیسیون‌های دولت اشاره کرد و گفت: در این جلسات درصدد هستیم تا بتوانیم بحث صدور شناسنامه و اعطای تابعیت ایرانی به این کودکان را پیگیری کنیم. 

مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی همچنین به کودکان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: زمانی که کودکی را تحت سرپرستی قرار می‌دهیم؛ به اینکه وی شناسنامه دارد یا نه کاری نداریم و کودکانی را که در شرایط خطر آفرین همچون کودک آزاری زندگی می‌کنند بنا بر دستور قاضی تحت سرپرستی قرار می‌دهیم.

راه‌اندازی VIP ویژه کارفرمایان خوش‌حساب تامین اجتماعی

ناهید حیدری مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ از ارائه خدمات به شیوه نوین در تامین اجتماعی خبر داد و گفت: در حال حاضر واحد VIP در دوشعبه بزرگ تامین اجتماعی غرب تهران به صورت ویژه به کارفرمایان خوش حساب، کارفرمایان دولتی، قشر فرهنگی و دانشگاهی و همچنین اصحاب رسانه ارائه خدمت می‌کند.

حیدری با اشاره به پرداخت خدمات به شیوه نوین در شعبات تامین اجتماعی اظهار کرد: در فاز نخست این برنامه بنا بود در هر واحد تخصصی هر همکار بتواند پاسخگوی کلیه امور مربوط به آن واحد باشد، در فاز دوم واحدهای همسو با واحد موردنظر متصل می‌شوند و در فاز سوم قرار است هر کاربر بتواند کار همه شعبه را انجام دهد. 

وی افزود: فعلا در ابتدای اجرای فاز دوم برنامه ارائه خدمات به شیوه نوین قرار داریم و دو شعبه ۲۸ و ۶ تامین اجتماعی غرب تهران در مرحله پایلوت طرح قرار دارند. 

وی با بیان اینکه در جهت ارتقای سطح رضایتمندی ذینفعان طرح دیگری در دو  شعبه ۱ و ۱۷ ما تحت عنوان ویژه‌گرایی مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: علت ارائه خدمات ویژه گرایی توجه به کارفرمایان خوش حساب است. ما یک سازمان درآمد هزینه ای هستیم از یک سو مطالبات را دریافت و از سوی دیگر تعهدات را پرداخت می کنیم. باید میان کارفرمایان خوش حساب که ما را در ارائه خدمات و تعهدات به مراجعه کنندگان یاری می‌کنند و کارفرمایان بدحساب تفاوتی وجود داشته باشد. این موضوع  در بسیاری از نشست ها جزو مطالبات خود کارفرمایان بوده است.

ممانعتی برای ورود شهرداری به مدارس وجود ندارد/ از کمک‌ها استقبال می‌کنیم

مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه هیچ گونه ممانعتی برای ورود بازرسان شهرداری تهران برای سنجش وضعیت ایمنی مدارس وجود ندارد گفت: از کمک شهرداری استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم وضعیت ۵ درصد عوارض شهرسازی که باید به آموزش و پرورش اختصاص یابد را شفاف سازی کند.

وی افزود: آموزش و پرورش قطعا نیازمند کمک همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بیشترین حجم فضای آموزشی فرسوده تخریبی و نیازمند مقاوم سازی در کشور مربوط به شهر تهران است اظهار کرد: در قانون شوراها آمده است شهرداری تهران باید تا ۵ درصد از عوارض ساختمان سازی و صدور پروانه را  به آموزش و پرورش به منظور تامین فضای آموزشی اختصاص دهد، بنابراین انتظار و درخواست ما این است که شهرداری تهران در تامین فضای آموزشی و استاندارد سازی مدارس نقش خود را ایفا کند.

افزایش ۳ برابری بودجه آموزش و پرورش استثنایی

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش ۳ برابری بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سال ۹۶ خبر داد و گفت: امروز ۴ تا ۵ برابر یک دانش آموز عادی برای یک دانش آموز استثنایی هزینه می‌شود.

وی اظهارکرد: حضور در فضای معلولان و به طور کلی کار در حوزه تعلیم و تربیت و به ویژه آموزش استثنایی یک توفیق است چرا که با انسان سر و کار دارد و تربیت این موجود کار بسیار پیچیده‌ای است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تأکید بر سختی کار در ارتباط با کودکان اوتیستیک، گفت: سیستم‌ها باید در حمایت خانواده‌ها و والدین به میدان بیایند و فضایی ایجاد شود که خانواده‌ها برای نگهداری و حفاظت از فرزندان خود امیدوار شوند.

وی تصریح کرد: همه مشاهدات نشان می‌دهد که مربیان و معلمان آموزش استثنایی انگیزه بسیار بیشتری دارند و نشان می‌دهد که با انتخاب و آگاهی این کار را بر عهده گرفته‌اند.

خطر انقراض در کمین کوسه‌های دریای مدیترانه

به گفته محققان دلیل اصلی کاهش جمعیت این دو گونه جانوری ماهیگیری بیش از حد است.

کارشناسان اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در ارزیابی منطقه‌ای سال ۲۰۱۶ از دریای مدیترانه به بررسی ۷۳ گونه پرتوماهی و کوسه پرداخته و دریافتند بیش از ۵۰ درصد این گونه‌ها با خطر انقراض تهدید می‌شوند.

به گزارش عرصه به نقل از مونگابی، وضعیت حفاظت گونه‌های کوسه و پرتوماهی در دریای مدیترانه نشان می‌دهد هیچ نشانه‌ای از بهبود شرایط وجود ندارد.

علاوه بر این،‌۱۳ گونه طی ۵۰ سال گذشته در دریای مدیترانه به صورت محلی منقرض شده‌اند. بیشتر این انقراض‌های محلی در آب‌های شمال غرب مدیترانه در اسپانیا، فرانسه و ایتالیا رخ داده است.

ترسیم نقشه راه سیاست‌های کلی محیط زیست در دستور کار کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام

کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در آستانه سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری تشکیل جلسه داد.

سید محمد مجابی رئیس کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در این جلسه با اشاره به روند شکل‌گیری این کمیته، گزارشی از اقدامات این کمیته ارائه داد.

وی ترسیم نقشه راه اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی محیط زیست مقام معظم رهبری برای قوای سه‌گانه را از جمله اولویت‌های این کمیته برشمرد و افزود: پیش‌نویس این نقشه توسط ۱۶ دبیر کارگروه‌های زیرمجموعه کمیته مستقل محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه شده که به زودی برای روسای کارگروه‌ها ارسال و در نهایت پس از جمع‌بندی نظرات مطروحه، ارائه خواهد شد.

شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع/ واکنش به احتمال افزایش نرخ جرائم

سردار تقی مهری رییس پلیس راهور ناجا به احتمال افزایش رقم جرائم رانندگی واکنش نشان داد و همچنین گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری شماره گذاری نمی‌شود.
وی تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ را سه دلیل عمده تصادفات جرحی و فوتی اعلام کرد و گفت: رانندگی در زمستان و بارندگی با رانندگی در شرایط عادی متفاوت است و لازم است رانندگان موارد لازم در این خصوص را رعایت کنند.

رییس پلیس راهور ناجا درباره شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری اظهارکرد: فعلا نامه‌ای به ما نرسیده و ما از اول مهرماه این موتور سیکلت‌ها را شماره گذاری نخواهیم کرد و اگر نظر دولت عوض شود ما طبق قانون عمل خواهیم کرد.

سردار مهری درباره بودجه سال آینده پلیس راهور نیز گفت: پلیس در شرایط مناسبی از نظر اجرای ماموریت است و اگر بودجه کمتری داده شود پلیس با تمام توان اقدام خواهد کرد. درباره افزایش جرائم هم هر تصمیمی که گرفته شود ما آن را اجرا خواهیم کرد.

دستگیری روزانه بیش از ۵ سارق در تهران

سردار حسین ساجدی‌نیا رییس پلیس پایتخت با اشاره به دستگیری ۱۶۸۶ سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار در سطح شهر تهران اظهار کرد: پلیس آگاهی پایتخت با بکارگیری همه نیروهای عملیاتی خود و با همکاری پلیس پیشگیری ضمن انجام چندین مرحله طرح، موفق به دستگیری این متهمان شده است.

وی با بیان اینکه برخورد با سرقت از اولویت‌های کاری پلیس پایتخت است، گفت: ماموران انتظامی پایتخت با انجام چندین عملیات اطلاعاتی ضمن رصد اقدامات مجرمانه سارقان در مناطق جرم‌خیز، موفق شدند پس از شناسایی مخفیگاه‌های متهمان، آنان را دستگیر کنند و طی هماهنگی‌های انجام شده با مقامات قضائی، تمامی متهمان پس از تکمیل پرونده به دادسرا معرفی شدند تا پس از رسیدگی به جرائم آنها به زندان منتقل شوند.

شناسنامه‌دار کردن قطعات خودرو برای مقابله با سرقت

سردار حسین اشتری در نشست با وزیر صنعت و معدن و تجارت با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم مبارزه جدی با پدیده قاچاق، اظهار کرد: مبارزه با قاچاق یکی از اولویت‌های اصلی نیروی انتظامی است، چرا که قاچاق به بدنه اقتصادی کشور صدمات جبران‌ناپذیری وارد می کند.

وی افزود: عزم و اراده مبارزه با قاچاق در نیروی انتظامی وجود دارد اما در این مسیر مشکلاتی است که باید مرتفع شود.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: در فرایند مبارزه با قاچاق و برخورد با قاچاقچیان باید خلاء های موجود احصاء و برخی موانع قضائی نیز مرتفع شود.

وی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق نیازمند عزم همگانی است، خاطر نشان کرد: تعامل نیروی انتظامی، وزارت صنعت و همچنین اصناف نقش موثری در هماهنگی بین بخشی و مبارزه با قاچاق دارد.

سردار اشتری، مبارزه و کاهش سرقت را نیز از برنامه های اولویت‌دار نیروی انتظامی معرفی و بیان کرد: در راستای کاهش سرقت، نیروی انتظامی سیاست ها و برنامه هایی را دنبال می کند، اجرای طرح شناسنامه دار کردن قطعات خودرو و یا وسایل دیگر یکی از این طرح ها است.

طلافروشان تهرانی طعمه کیلاگرها شدند/ سرقت ۳۴ میلیونی

سرهنگ محمد مهدی کاکوان  رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، با اشاره به اینکه متمهان این پرونده با انتقال بدافزار کیلاگر به سیستم‌های طلافروشان تهرانی موفق شدند بیش از ۹۰ سیستم رایانه‌ای طلا فروشی در تهران را آلوده کنند، اظهار کرد: شگرد این متهمان این بود که با مراجعه به طلا فروشی و بهانه اینکه تصویر طلایی بر روی فلش دارند و می‌خواهند آنها این تصویر را ببیند سیستم رایانه‌ای طلا فروشی‌ها را آلوده به بدافزار کیلاگر می‌کردند.

 وی افزود: با نصب بدافزار کیلاگر علاوه بر سرقت اطلاعات موجود در سیستم‌های رایانه‌ای طلافروشان اطلاعات عملیات بانکی آنها نیز برای متهمان ارسال می‌شد.
 
رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با بیان اینکه خوشبختانه متمهان فقط توانسته‌اند ۳۴ میلیون ۸۰۰ هزار تومان برداشت غیر مجاز از حساب طلافروشان انجام دهند، گفت: متهمین این پرونده اعتراف کردند که بدافزار کیلاگر را با شگرد دادن فلش برای دیدن تصویر بر روی سیستم‌های رایانه‌ای طلافروشی‌های منطقه کریمخان، میرداماد، تجریش و بازار تهران نصب کرده‌اند.

همچنین شما می‌توانید پنج خبر پربازدید اجتماعی عرصه را با کلیک بر روی تیترهای زیر مطالعه کنید:

حادثه مرگبار برای یک زن در میدان آزادی

۵استان تحت تاثیر برف و کولاک در شبانه روز گذشته

طلافروشان تهرانی طعمه کیلاگرها شدند/ سرقت ۳۴ میلیونی

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار “دارو”/ جریمه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌ها

تهران برفی می‌شود



دیدگاهها بسته شده است.