بسته اخبار اجتماعی عرصه در روز چهارشنبه

به گزارش عرصه، اداره اخبار اجتماعی عرصه امروز (چهار شنبه چهارم اسفندماه)، بیش از ۵۰ خبر بر روی خروجی گذاشته است که مهمترین اخبار به همراه گزیده آنها در ذیل می‌آید:

پاسخ معاون شهردار به اعتراض مغازه‌های تخریب شده پلاسکو

ناصر امانی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران بااشاره به اعتراض کسبه مجاور پلاسکو، با بیان اینکه در پاساژ پلاسکو در ضلع شرقی چند مغازه وجود داشت که در جریان امداد رسانی تخریب شد، تصریح کرد: شهردار تهران در روز آخر به شهردار منطقه ۱۲ دستور داد که به طور حتم این چند مغازه بازسازی و نوسازی شود اما در حال حاضر با یک مشکل مواجه هستیم.

امانی با اشاره به اینکه ما با چهار گروه مالک، بنیاد مستضعفان، فردی که سر قفلی را فروخته است و مستاجر مواجه هستیم، عنوان کرد: بدون نظر قوه قضاییه و دادگاه هیچ اقدامی نمی توانیم انجام دهیم چرا که مستاجران معترض هستند که حق دارند، مالک می گوید ملکم خراب شده است، آن شخصی که سرقفلی فروخته مدعی است که دیگر سرقفلی ندارم و از طرفی مالک اصلی بنیاد مستضعفان است حال، ما باید پاسخگوی کدام یک از این افراد باشیم و کدام یک طرف حساب ما است.
وی با بیان اینکه شهردار منطقه ۱۲ با همه این افراد جداگانه جلسه گذاشته است، افزود: در نهایت قرار است با نماینده دادستانی هماهنگ کرده و هر حکمی که قوه قضاییه در این راستا بدهد را اجرا می کنیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مسائل حقوقی این موضوع باید حل شود، عنوان کرد: شهرداری متعهد است که تمام بناها و مغازه های پلاسکو که در امر امدادرسانی تخریب شده است را با هزینه خود بازساری و پس از آن با مالک این موارد را حساب کند.

معاون عمرانی فرمانداری تهران خبر داد: آمادگی ۱۰۰ درصدی شهرستان تهران برای پذیرایی از مسافران نوروز۹۶

معاون عمرانی فرمانداری تهران از تمهیدات لازم برای پذیرایی از مسافران نوروزی در شهرستان تهران خبر داد و افزود: تمامی دستگاه‌های ذیربط در ستاد خدمات نوروز ۹۶ در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به شهروندان هستند.

غلامحسین آرام در حاشیه برگزاری ستاد خدمات نوروز ۹۶ شهرستان تهران در تشریح اقدامات انجام شده گفت: تمامی تمهیدات لازم برای مسافرین نوروزی شهرستان تهران توسط دستگاه‌های ذیربط مهیا شده است و همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران، هلال احمر، نیروی انتظامی، اورژانس، سازمان آتش نشانی و … در یک هماهنگی کامل جهت ارائه خدمات تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند.

در نبرد “پالم” سربلند بیرون آمدیم

تخلف بیمه‌ها در کاهش سطح پوشش برخی داروها

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در همایش دستاوردهای دولت تدبیر و امید در سازمان غذا و داروی کشور با بیان اینکه ما در حوزه صیانت از سلامت مردم با چند چالش مواجه بودیم، ادامه داد: در عین حال ما با مردم صادق بودیم و آنها هم به ما اعتماد کردند و در نبردی که در بحث پالم ایجاد شد، شما سربلند بیرون آمدید. البته در این موضوع خیلی ما را اذیت کردند و فشار آوردند. حتی در دولت متهم شدیم که به صادرات کشور آسیب رساندیم اما خوشبختانه رییس جمهور به دلیل توجهی که به سلامت مردم دارند، از ما حمایت کردند.

هاشمی افزود: برهمین اساس میزان واردات روغن پالم از ۷۰۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن کاهش یافت و چنین دستاوردی شوخی نیست. همچنین در مسائلی چون آب‌معدنی‌ها و… سازمان غذا و دارو عملکرد خوبی را داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به ساماندهی روش پرداخت یارانه‌ای دارو هم گفت: این کار هم اقدام خوبی بود. علی‌رغم اینکه شخصا انتظارم از بیمه‌ها بیشتر بود، اما آنها تا اندازه‌ای در این زمینه ما را همراهی کردند. البته نسبت به عدم هماهنگی بیمه‌ها در کاهش سطح پوشش برخی داروها بدون جلب نظارت وزارت بهداشت گلایه‌مندیم، چراکه آنها باید قانون را اجرا می‌کردند و طبق مصوبه دولت هیچ بیمه‌ای نباید حتی یک درصد از سطح تعهداتش را کاهش دهد، اما بیمه‌ها تخلف کردند و این کار را انجام دادند.

هاشمی همچنین گفت: در عین حال پاسخگو بودن در قالب سامانه ۱۴۹۰ هم بسیار مهم است و طبق گزارش‌هایی که داشتیم این پاسخگویی نسبتا خوب بوده است.

علت حذف “حق عائله‌مندی” از فیش حقوقی برخی بازنشستگان

حسین بخشی زاده مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به اعتراض برخی بازنشستگان مبنی بر حذف ناگهانی حق اولاد و عائله‌مندی از فیش حقوقی آنها بدون اطلاع قبلی اظهار کرد: پراخت حق عائله مندی و اولاد که پیش از این بر عهده دستگاههای اجرایی بود از آذرماه به صندوق بازنشستگی کشوری محول شد.

وی افزود: چندین بار اطلاع رسانی به بازنشستگان انجام شد و از آنها خواهش کردیم تمام مدارک مربوط به عائله مندی واولاد خود را به دستگاه اجراییشان ارائه کنند.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه صحت اطلاعات در دستگاه اجرایی بررسی  می شود و سیستم عائله مندی و اولاد ما نیز با سیتم ثبت احوال چک می شود گفت: بخشی از بازنشستگان هنوز مدارک خود را ارائه نداده اند و به همین خاطر حق عائله مندی به آنها تعلق نگرفته و در فیش حقوقی شان نیست.

بخشی زاده ادامه داد: هیچ مهلتی برای ارائه مدارک تعیین نکرده ایم و همین حالا هم آن دسته از بازنشستگانی که دچار مشکل شده اند می توانند مدارک خود را به دستگاه اجرایی شان ببرند. جای نگرانی وجود ندارد و اگر استحقاق دریافت حق اولاد و عائله مندی تایید شود معوقات دوسه ماهی که گذشته است را نیز به آنها پرداخت می کنیم.

درمان بیش از ۱۵ هزار بیمار در برنامه سکته‌های قلبی

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت  در کنگره بین المللی قلب و عروق  با بیان اینکه بیماری های قلبی – عروقی در دنیا اولین علت مرگ هستند، گفت: بر این اساس سالانه ۱۷.۵ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی – عروقی در دنیا فوت می‌کنند. همچنین سه‌چهارم مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی – عروقی در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

وی افزود: در ایران ۴۶ درصد مرگ‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی – عروقی رخ می‌دهند و در صدر لیست این مرگ‌ومیرها، سکته‌های قلبی قرار دارند. به طوریکه سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار سکته حاد قلبی منجر به مرگ می‌شود.

آقاجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی، اظهار کرد: به عنوان مثال طی این دولت ۶۰۰ نفر متخصص قلب برای خدمت در مناطق محروم کشور به کارگیری شدند که این موضوع منجر به رشد و توسعه خدمات درمانی در بیماری های قلبی-عروقی شده است و  همچنین پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی و پرسنل بیمارستان‌های منتخب آموزش دیدند و امکان ارائه این خدمات در این بیمارستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فراهم شد. در عین حال یک سامانه کشوری برای ثبت بیمارانی که باید در این کمیته  تحت درمان قرار ‌گیرند، راه‌اندازی شد و در حال حاضر تعداد افرادی که تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند،‌ به ۱۵ هزار ۹۸۱ نفر رسیده است.

بهزیستی از سال آینده «نظارت» را برون سپاری می‌کند

انوشیروان محسنی بندپی رئیس بهزیستی کشور در خصوص کودک آزاری صورت گرفته در یکی از مهدهای کودک‌ شهر تهران، گفت: این مربی صلاحیت نداشته، به صورت غیر قانونی و بدون بیمه و قرارداد رسمی در این مهد فعالیت می‌کرده و خطایی را مرتکب شده است که قطعا با مهدکودک و فرد برخورد خواهد شد و در صورت نیاز موضوع را با ارجاع به نهادهای قضایی پیگیری خواهیم کرد زیرا این وظیفه ماست.

وی در ادامه از برون سپاری نظارت در سازمان بهزیستی از سال آینده خبر داد و گفت: از سال آینده نظارت در سازمان بهزیستی به علت کمبود نیرو در این سازمان «برون سپاری» خواهد شد.

فرهنگیان خواهان خودروی لوکس هستند

واگذاری این خودروها حاشیه‌هایی دارد

مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان،در این باره اظهار کرد: توسعه خدمات لیزینگی صندوق ذخیره فرهنگیان بستگی به منابع ما دارد، درخواست برای خودرو لوکس از سوی فرهنگیان وجود دارد اما اگر خودروی لوکس بدهیم منابع مالی زیادی از صندوق  اشغال می شود.

وی افزود: این در حالی است که می توانیم به جای یک خودروی لوکس، سه پراید یا ماشین ارزانتر بدهیم. ضمن آنکه واگذاری خودرو لوکس حاشیه‌هایی هم دارد و به همین خاطر ترجیح ما این است که روی خودورهای پایه متمرکز شویم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به ۳۷۰  میلیارد تومان از منابع ما درگیر خودرو برای فرهنگیان است گفت: اگر منابع ما بیشتر شود، تعداد خودروها را افزایش و این برنامه را گسترش می دهیم. خدمات رفاهی دیگری نیز مدنظر قرار دارد و تلاش می کنیم در جهت رفاه فرهنگیان سفرهای ارزان قیمت، تورهای ارزان قیمت و افزایش مبلغ و زمان بازپراخت وام های قرض الحسنه را دنبال کنیم.

زمان ثبت نام آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان تمدید شد

دانش آموزان ورودی پایه هفتم و  دهم می توانند تا پایان وقت اداری ۷ اسفند از طریق پایگاه اینترنتی azmoon.medu.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند .

بر این اساس دستورالعمل آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی آینده به آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده است و تمام مراحل اعم از ثبت‌نام، صدور کارت ورود به جلسه، اعلام نتیجه آزمون، ثبت اعتراضات و پاسخگویی به آن به صورت اینترنتی انجام می شود.

گفتنی است، آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان ساعت ۹:۰۰ صبح روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۶ و آزمون ورودی پایه دهم ساعت ۹:۰۰  صبح روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۹۶برگزار خواهد شد.

 بر اساس گزارش آموزش و پرورش شهر تهران، تمدید ثبت نام پیرو درخواست های رؤسای محترم ادارات استعدادهای درخشان و سنجش ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، و با عنایت به درخواست‌ها و تماس‌های تلفنی اولیاء محترم و دانش‌آموزان گرامی، با توجه به تعطیلی اخیر برخی از مدارس در تعدادی از شهرها به دلیل وضعیت جوی،  برودت هوا و عدم موفّقیّت برخی از دانش‌آموزان در ورود به سامانه، مهلت ثبت نام در آزمون ورودی دبیرستان‌های استعدادهای درخشان به مدّت ۴ روز تا پایان وقت اداری روز شنبه ۱۳۹۵/۱۲/۰۷ تمدید می‌شود. بدیهی است بعد از پایان مهلت مقرّر، سامانه بسته شده و امکان ثبت نام تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت .

سرنوشت توافق‌نامه «پاریس» در دولت ترامپ

مجید شفیع‌پور رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه ایران در زمره ۱۰ کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، در مورد سهم داوطلبانه ایران در کاهش انتشار گارهای گلخانه ای طی توافق نامه پاریس گفت: ایران اعلام کرد که با توجه به بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند چهار درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشند و در صورتی‌ که منابع مالی، انسانی و تکنولوژیکی بسیاری پس از برطرف شدن کامل تحریم‌ها جذب کند می‌تواند هشت درصد دیگر نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را کمتر کند.

رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست درباره احتمال جدایی آمریکا از توافق‌نامه پاریس در پی اظهارات دونالد ترامپ در مورد تغییر اقلیم و توافق‌نامه پاریس، اظهار کرد: آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۶، به توافق‌نامه پیوست و تنها راه خروج از آن رعایت ماده ۲۸ توافق‌نامه پاریس است، در صورتی که بخواهند از توافق‌نامه جدا شوند حدود چهار سال پس از جاری شدن توافق‌نامه این امکان برای آنها مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: اطمینان حاصل کنید مادامی که ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده است بر اساس قوانین موجود در توافق‌نامه پاریس امکان خروج آمریکا از توافق‌نامه وجود ندارد. توافق‌نامه در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ لازم الاجرا شد، دو ماه قبل از آن آمریکا به این توافق‌نامه پیوسته بود، بنابراین از زمانی که رسما اعلام خروج از توافق‌نامه کند، چهار سال طول می‌کشد تا بتواند از توافق‌نامه خارج و این درخواست از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود.

شفیع پور افزود: از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها بر این است که گفته‌های آقای ترامپ در مورد توافق‌نامه پاریس، در حد مبارزات انتخاباتی باقی بماند. همانطور که دانشگاهیان ایالات متحده طی بیانیه‌ای از دولت ترامپ درخواست کردند تحلیل‌های غیرکارشناسی مبنی بر اینکه گرمایش جهانی وجود ندارد را کنار بگذارد و مشارکت قوی در زمینه مقابله با گرمایش جهانی داشته باشند.

لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه ایمنی شهری در کشور

شریف زاده،  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری تهران، بر لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه ایمنی شهری در کشور اشاره کرد و گفت: قطعا برگزاری این همایش می‌تواند در راستای ایجاد مدیریت یکپارچه ایمنی شهری در کشور باشد. عزم ملی برای زندگی ایمن که به عنوان شعار دومین همایش ملی آتش‌نشانی و ایمنی شهری انتخاب شده است، به عنوان یک هدف مورد تاکید قرار گرفته و قطعا می‌تواند در رسیدن به مدیریت یکپارچه ایمنی تاثیر بسزایی داشته باشد. در حقیقت همه باید در راستای تحقق این مهم تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی شهرداری تهران تاکید کرد: قطعا هرچه دانش و فناوری به شبکه آتش‌نشانی تزریق شود، بدون عزم، خواست و مشارکت مردم ایمنی شهری حاصل نخواهد شد. در حقیقت برای ایجاد زندگی ایمن و آرامش باید علاوه بر ایجاد عزم و خواست ملی میان مردم شاهد مشارکت آنها نیز در این عرصه باشیم.

معماری آینده ناجا باید ترسیم‌کننده وضعیت موجود و آینده مطلوب ممکنه نیرو باشد

سردار “احمدرضا رادان” در اولین همایش ملی “معماری ناجای آینده” اظهار کرد: از زمان تشکیل مرکز مطالعات راهبردی ناجا، مطابق با اساسنامه پنج مأموریت عمده برای این مرکز تعریف شد.

وی افزود: موضوع معماری ناجای آینده در چارچوب مکتب و اندیشه اسلامی و الگوی امنیتی و انتظامی بومی یکی از مأموریت های مهم این مرکز تعریف شده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا ادامه داد: این موضوع که معماری آینده ناجا در چارچوب مکتب اسلامی و اندیشه های امنیتی و انتظامی باشد بسیار مهم و حائز اهمیت بوده اما آنچه که در این میان مهم و اولویت دارد، اندیشه های امنیتی و انتظامی بومی، برگرفته از تمدن نوین اسلامی است.

سردار رادان خاطر نشان کرد: با توجه به تعاریف متفاوتی که از معماری وجود دارد رسیدن به تعریف جامع و کامل و مبتنی بر اندیشه های اسلامی و … مشکل بود که در نهایت به تعریفی رسیدیم که مطابق با آن معماری آینده ناجا باید توصیف، تصویر و ترسیم کننده وضعیت موجود و آینده مطلوب ممکنه ناجا باشد.

وی با بیان اینکه وجود کلمه “ممکنه” در این تعریف به این معناست که برنامه ریزی ها و اصول تعریف شده قابلیت اجرا داشته باشد؛ خاطر نشان کرد: در تمدن نوین اسلامی پلیس باید عنوان “مجاهد مسئول” داشته باشد.

انجام نظرسنجی درباره انتظارات جوانان از دولت آینده

محمدرضا فضلی سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان افزود: گزارش این نظرسنجی را پیش از انتخابات آماده خواهیم کرد.

وی با اشاره به پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان گفت: پروپوزال این پژوهش آماده و  پرسش‌ها و گویه‌ها اصلاح شده است، به عنوان نمونه استفاده جوانان از نرم‌افزارهای تلفن همراه  و افزایش تجرد قطعی به گویه‌ها افزوده شده است. امیدواریم دور هفتم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان را با همکاری دانشگاه تهران از ماه جاری آغاز کنیم و بتوانیم جمع‌آوری داده‌ها را در بهار سال آینده به پایان ببریم و از نتایج آن استفاده کنیم.

سرپرست مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها زمان‌بر است، اظهار کرد:  گروهی از محققان باید کار را انجام دهند و مراحل انجام آن نیز تحت تاثیر پایان دولت یازدهم قرار نخواهد گرفت.

به گفته فضلی، بخشی از این پیمایش درباره عملکرد دولت و انتظارات جوانان از دولت  آینده است.

فضلی در پایان گفت: پیمایش قبلی بررسی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان نیز با برش استانی و موضوعات تفکیک شده انجام شد و شاخص‌های استانی آن در ستادهای ساماندهی امور جوانان استانی ارایه و یافته‌های آن در مناطق شش گانه کشور در قالب سمینار مطرح شد.

به گزارش عرصه، پربازدیدترین اخبار اجتماعی امروز عرصه، به شرح زیر است:

علت حذف “حق عائله‌مندی” از فیش حقوقی برخی بازنشستگان

شهادت سرباز هنگ مرزی ارومیه بر اثر سقوط بهمن

پایان عملیات جست‌وجو در حادثه خلیج‌فارس

۳۰ اسفند «تعطیل» است

انجام نظرسنجی درباره انتظارات جوانان از دولت آینده



دیدگاهها بسته شده است.